fallback

Акбар Ал Бакр, президент на Qatar Airways

Авиошоу сезон 4: Фарнбъро 2014

01.08.2014 | 04:00

Интервю на Акбар Ал Бакр, президент на Qatar Airways за Bloomberg.

Ако погледнем някои от авио-производителите, които правят резерви, и в същото време има притеснения за свръх-капацитет за някои от тях, особено за европейските авиокомпании. Къде според Вас се намираме ние в гражданската авиация? Доколко здрав е авио-пазарът в момента?

Мисля, че авио-пазарът е в много добро състояние, особено за производителите на самолети.

Ако погледнете европейските превозвачи, както и много от американските, средната възраст на авио-флота им е почти 20 години.

Когато я сравните с Qatar Airways, които са само на 4 години и 2 месеца.

Рано или късно всички тези самолети трябва да бъдат заменени.

Често казано не мисля, че авио-производителите ще успеят да се справят с тази рязка и огромна нужда от подмяна на флота.

Смятам, че що се отнася до свръх-капацитета, това е омаловажаване, не мисля, че това е случаят.

 

Според Вас няма свръх-капацитет?

В никакъв случай. Имаме огромна нужда от капацитет.

Със забавянето на 787 с повече от 3 години и сега – на 350 с близо 4 години – това оказва силно влияние върху плановете за разширяване на Qatar Airways.

 

Други авиолинии биха казали нещо различно – Air France, Lufthansa – предупреждения за намаление на печалбата, говорят за свръх-капацитет – дали това е само техен проблем, а не на цялата индустрия?

Това е техен проблем, защото не контролират цените си, а това не е така при превозвачите от Залива.

Цените ни са под контрол. Ще Ви дам пример: ако погледнете нашата цена на свободно място на километър е само 8 цента, докато цената на една от европейските авиокомпании, която вдига най-много шум, е 16 цента.

Можете да видите, че цената им е двойно по-голяма от нашата, така че как очаквате да не вдигат шум?

Не искат конкуренция, не искат авиокомпании, които са ефикасни, да действат на пазара им – те са като лъжливото овчарче, защото не могат да се мерят с конкуренцията и разширяването, което се изисква на собствения им пазар.

Но нямат тази способност, защото имат толкова високи цени и не могат да си позволят обновяване на флота.

 

Разкажете ми за А350. Споменахте, че – разбира се, вие сте първите, които го поръчаха, и го показвахте тук, във Фанбъроу, както и много други самолети. Кога ще получите доставката?

Ще получим доставката на първия ни А350 към края на годината.

 

И няма да има никакви проблеми…

Надявам се, че не. Стискам палци.

 

Ами А380? Какво го забавя?

Имаме проблеми с А380. Не искам да го казвам пред камерата. Предпочитам да зададете същия въпрос на Airbus – защо Qatar Airways не приемат техните А380.

 

Ядосани ли сте им?

Много съм ядосан, защото това оказва влияние върху плановете ни за разширяване.

 

Ще ни кажете ли нещо повече? Нещо, свързано с интериора, нали? Което забавя самолета?

Да, нещо такова.

 

Нещо, свързано с интериора. Мога ли да Ви попитам и за други самолети, които сте заинтересовани да купите в момента? Да очакваме ли големи новини от Qatar Airways?

Не, засега не.

 

Ако кажете нещо, то ще бъде ли споразумения за нови поръчки или потвърждаване на предишни…

Няма да коментирам, но разглеждаме някои варианти.

 

ОК. Какво ще кажете за Dreamliner? В момента се намираме на Dreamliner.

Да.

 

Доволен ли сте? Нaдежден ли е Dreamliner?

Да, много съм доволен. Можете да видите, че вече имаме 12, които функционират, и този месец ще вземем два от 60-те поръчки, които имаме.

 

Бихте ли се заинтересовали скоро от А330 ли имаме самолети от този размер и обхват?

Мисля, че този самолет върши всичко, което прави и новият А330, но да, винаги ще бъдем отворени към варианти за Qatar Airways. Този самолет беше обявен едва тази сутрин, така че трябва да почакаме и да видим данните, които трябва да публикуват за работата, обхвата и разбира се, най-важното е цената на самолета.

 

Звучите сякаш връзката Ви с Boeing са малко по-силна, отколкото с Airbus.

В интерес на истината, отношенията ни и с двата авиопроизводители са добри.

fallback
fallback