Авиошоу

Събота от 16:00 часа
още

Питър Барет, изпълнителен директор на SMBC Aviation Capital

Авиошоу сезон 4: Фарнбъро

01.08.2014 | 03:00
Питър Барет, изпълнителен директор на SMBC Aviation Capital
Питър Барет, изпълнителен директор на SMBC Aviation Capital

Интервю на Питър Барет изпълнителен директор на SMBC Aviation Capital за Bloomberg.


Питър Барет е изпълнителният директор на SMBC, той се присъединява към нас на втория ден от Farnborough. Питър благодаря ви много за това, че сте с нас. Вие току що обявихте една много голяма поръчка. Разкажете ни за нея в перспектива. Размерът на тази сделка за вас като бизнес и за индустрията за лизинг на самолети.

Благодаря ви, Ана, че намерихте време да разговаряме тази сутрин. Ние току що поръчахме 115 самолета А320 – 5 А320ceo, тоест от сегашното поколение и 110 А320neo, които са с нови двигатели.

Това е една от най-големите поръчки на един единствен модел самолет и това е едно потвърждение за успеха на лизинговата индустрия във финансирането авиационните превози. Според мен това е и сериозна заявка за успех на А320neo в бъдеще.

 

Кажете ми за тази тенденция, защото изглежда, че тя набира скорост. Слагаш нови двигатели на вече съществуващ самолет – опция за нови двигатели, което означава съкращението neo. Смятате ли че тази тенденция ще се запази. Ние разговаряхме с General Electric по-рано и според тях това е така.

Да аз мисля така. Има много положителни елементи за производителите, защото тази практика крие много по-малък риск. Ако разгледаме например някои от големите проблеми, които Airbus и Boeing имат от години, те винаги са били свързани с нови самолети.

Докато когато става въпрос за стар самолет с нови двигатели, рискът е по-малък, технологичният риск също е по-малък, както и рискът при доставките.

Това е добре за собствениците на самолети, защото тук не става въпрос за нещо революционно, а за еволюция. Имаме голяма потребителска база за А320 днес, а това просто е нова версия на самолета.

Вие не казвате на потребителите, че това е нещо твърде радикално, а по скоро, че е просто подобрен модел на нещо, което те вече са притежавали. Така че това е добре, както за производителите, така и за собствениците.

 

А какво според вас ни казва това за авиационния цикъл и за лизинговите компании, които играят толкова голяма роля при поръчките тук и в авиационната индустрия като цяло.

Мисля , че тук не става въпрос толкова за цикъла, колкото за дългосрочна тенденция. Когато започнах в този бизнес преди 25 години, мисля, че едва между 5 и 8 % от самолетите бяха собственост на лизингови компании.

Сега този процент е близо 40%. Така че това, което виждате, е дългосрочна тенденция, при която собствеността на самолетите е на хората, които имат най-добрите инструменти за целта. Хора, които са финансово силни, които могат да прехвърлят активи по цял свят, които са свикнали да ги управляват.

 

Това дава гъвкавост на авиокомпаниите.

Това дава гъвкавост на авиокомпаниите и също така авиокомпаниите донякъде използват модела на управление на хотели. Тези, които оперират хотели, обикновено не притежават сградата, където се помещава хотела. По същия начин авио компаниите все по-често не притежават самолетите, с които летят.

Те се фокусират върху маркетинга, върху продукта, върху продажбите и върху ефективността на операциите при превоза на пътници. Те оставят собствеността на хора като нас, които имаме финансовата възможност да я управляваме.

 

Това е много интересно сравнение. Но, къде смятате да предоставите тези самолети. Къде виждате възможност за растеж за вашия лизингов бизнес?

Обикновено имате две възможности - за растеж и за обновяване. Първо, когато хората забогатяват, те пътуват повече. Това се случва явно на места, където има по-висок икономически растеж, като Азия, Южна Америка и Източна Европа.

Доста от клиентите ни са от тези региони. Това не е нещо ново за нас. Ние сме купували доста самолети от Airbus през последните 10 години и много от тези самолети отиват на пазари в Азия, Южна Америка и Европа. И според мен ще продължим да наблюдаваме тази тенденция.

Другият основен момент е, че сме свидетели на доста програми за обновяване. Много от флотилиите по света, особено на по-разработените пазари като тези в Северна Америка, имат нужда от обновяване.

И когато старите самолети биват пенсионирани – самолети, които са на 20 – 25 години, авиокомпаниите имат нужда от нови. Така че имаме както растеж, така и обновяване. Това е едно от хубавите неща в бизнеса с лизинг на самолети. Има много възможности в глобален мащаб, където може да вложите активите си.

 

Предполагам, че не виждате проблем със свръх капацитета при дългите полети по същи начин както Lufthansa или Air France. Защото неотдавна те предупредиха за спад на печалбите си. След това обаче Qatar Airways заявиха, че това си е просто техен проблем и че те използват различен бизнес модел.

Мисля че става въпрос за различен бизнес модел. Лизингът на самолети е много по-стабилен, в сравнение с моделът на бизнес на авиокомпаниите, при които може да наблюдаваме краткосрочна волатилност.

Така че според мен, едно от най-хубавите неща при лизинга на самолети е, че това е дългосрочен бизнес. Имам предвид, че ние купуваме самолети не за следващия месец или следващата година. Ние ги купуваме за следващите 10 години, за да гарантираме стабилни доставки на активи за нашите клиенти, а също така и последователни правила за бизнеса.

Така че за нас това е дългосрочна, а не краткосрочна игра.