Интервю на Стивън Удвар-Хейзи, генерален директор на Air Lease за Bloomberg.
Air Lease направи много големи поръчки във Фарнбъро. Днес и вчера, от Airbus, Boeing.. Да започнем със сделката за Airbus. Това е голяма поръчка с neo. Голямо доверие за новия тренд за преоборудване на стари модели с нови дигатели.
Вчера Air Lease направи поръчка за 60 допълнителни А321Neo.
А321 e по-дълъг от семейството на А320, с до 240 седалки и е много икономичен.
Харесва ли ви идеята да добавяте нови двигатели на стари модели? Разумно ли е за вас, като лизингова компания?
Да, разумно е и за авиокомпаниите. Те получават около 15% икономии на гориво. По-ниски разходи за поддръжка, по-ниски емисии. Самолетът е по-екологичен, по тих - една стъпка напред.
Какво ни говори това за авиационния цикъл, в който тази година във Фарнбъро лизинговите компании играят толкова голяма роля. Те правят много големи поръчки.
В последните 10г. общността на лизинговите компании се разви от 10% пазарен дял до 50% от общия пазар на покупки на самолети.
.. Един бизнес джет се опитва да ни заглуши..
Лизингът на самолети се превърна в основен начин, по който авиокомпаниите финансират самолетите си.
Сега лизинговите компании са основният клиент.
Невероятно е. Това е голяма, структурна промяна в индустрията. Не става дума за някакви цикли - като капацитет.
Лизингодателите все повече се превръщат във фактор в индустрията, те играят ролята на дистрибуционен канал в цял свят.
Къде пласирате тези самолети? Къде виждате търсене?
Развиващите се пазари в Азия, Китай, Латинска Америка, Европа. Близкият Изток. Пазарът е глобален.
Да ви питам за този глобален бизнес, защото вие, както много други лизингови компании доставяте самолети на Русия. Трудна работа ли стана това в момента?
Трудно е, но всички наши операции в Русия са за продукти на Boeing и Airbus. Нямаме лизинг на руски самолети.
Ние носим 737, самолети от семейството на А320 на големите руски авиокомпании.
Ако има нови санкции срещу Русия, бизнесът, основан на модел като вашия, би трябвало да се промени.
Съществуващите самолети обаче ще бъдат защитени. Ще бъде засегнат само допълнителния бизнес.
А това е само един пазар, както казвате. Китайският пазар - китайските производители на самолети се опитват да настигнат Boeing и Airbus. Имат много работа обаче. Дали това би било интересен тренд?
Първоначално основният производител на граждански самолети в Китай, Comac, се насочи към вътрешните превозвачи. Опита се на влезе при китайските компании - Air China, China Southern, China Eastern с новите ARJ21 и 919.
Следващата фаза от развитието им ще бъде да излязат на международния пазар. Да изнасят самолети от Китай в чужбина. Вероятно до 8-10 години.