fallback

Тони Фернандес, президент на Air Asia

Авиошоу сезон 4: Фарнбъро 2014

01.08.2014 | 02:00

Интервю на Тони Фернандес, президент на Air Asia за Bloomberg.

Да поговорим за голямата поръчка, която направихте при Airbus - вот на доверие за новия тренд към подмяна на двигателите на съществуващи модели.

А330 е най-великият самолет, правен досега и си струва всеки цент. Самолет за средни полети. Няма много голям избор.

От четири години настоявам пред Airbus да смени двигателите. Казах, че ще стане убиец!

И за тяхна чест, те обърнаха внимание.

 

Казахте ми, че сте им досаждали

Така беше.

 

Колко време им досаждахте?

Четири години.

Те ми отказаха на много различни езици, любезно. Но за тяхна чест са обърнали внимание. И направиха страхотен самолет, с ново крило.

Ще ни спести 14% от разходите. И ще ни позволи да растем мног опо-бързо.

 

Какво ще правите с този самолет - той е за Air Asia-X, нали? За дълги полети. Какво ще правите с тях - до Европа ли ще летите?

Ами, може би. Ние имаме намерение да влезем с Air Asia-X в Индия, в Япония.

Дори от Малайзия и Тайланд ще можем да стигнем до Европа.

В момента планът е да доминираме в Азия, да станем авиокомпанията, която ще изберете, ако искате да летите между две точки в Азия.

 

За какви дестинации са подходящи тези самолети?

От Бали до Япония, Корея, до Австралия. От Куала Лумпур до Близкия Изток. От Тайланд до Централноафриканската република. Индия.

Ние правим концентрични кръгове.

До три часа с А320 около всеки хъб, а с А330-900 Neo, можем да летим до 10-11 часа. Така че вече ще можем да покриваме по-голяма част от света.

 

Какво ще кажете за темповете на растеж на вашата компания? Мисля, че преди 12 години започнахте с два самолета, сега имате над 160..

Да-а, сега имаме 170, мисля. Невероятно. Няма авиокомпания като нашата..

Хората много ни подценяват. Това не ме притеснява, но накрая ще дойде и нашият час и хората ще видят невероятната добавена стойност..

 

Не е ли твърде бързо? За пазара и за вас..

Пазарът.. пазарът е разочарован - както казва Блумбърг - от капацитет. Има много самолети на пазара. Но ще има няколко победители и сега мястото, където трябва да си е Азия.

Има 3 млрд души. Ние имаме много силен модел, имаме най-ниските разходи на света. И с Air Asia, изградихме добра стратегия.

Не сме за малко в тази игра. Ние ще играем дългосрочно и имаме невероятни продукти.

 

Значи не вярвате на тези, които казват, че има свръхкапацитет при дългите полети?

Не, ако съберете всички самолети в Азия на едно място, не се доближаваме дори малко до това, което има в Европа и Америка. А пък Азия има десет пъти по-голямо население.

Така че не се притеснявам.

 

Много договори, които се подписват тук, във Фарнбъро, са с лизингови компании, които купуват. А вие се откроявате - вие сте клиент, който подписва. Вие сте авиокомпания. Правите големи поръчки и покупки..

90% от нашите самолети са наша собственост. Те са наши. Ние сме изключение.

Това показва колко сме силни финансово.

 

В сектора е 50%.

Да, показва колко сме силни финансово. Показва възможностите ни да генерираме кеш.

Показва и че много авиокомпании просто нямат достатъчно свободни пари да отидат и да си купят самолет. Те търсят лизинг.

Пазарът върви нагоре и надолу. Лизинговите компании осигуряват фантастична услуга. Ние работихме с лизингови компании, защото нямахме пари да си купим самолети, но сега е друго.

Но все пак има структурни промени към лизингови компании.

 

Това, което става в Индия. Вие имате бюджет, казахте, че това е добър старт.. Има ли нещо конкретно, което правителството трябва да направи сега..?

Правителството има много работа в авиацията. Тя е доста слабо представена. Обложена е с данъци.. Всичко е обложено с данъци! Те сега облагат и лизинга.

Така че някой трябва да излезе и да каже - вижте, авиацията може да ви развие икономиката...

.. Честно казано, смятам, че правителството на Моди е съвсем ново и много голяма част от това ще дойде от публичния сектор. Правителството на Моди трябва да се огледа и да види кой ще бъде големия катализатор на ръст и авиацията може да е такъв катализатор.

Индия, за размерите си, има миниатюрна авиоиндустрия.

Така че - има много работа, но хора като нас ще отидат там.

В индийското правителство има много умни хора.

Индийската авиация се представя слабичко. Но ние отиваме с колегите и ще се опитаме да променим нещата.

 

Как върви новото ви начинание в Япония? Там е втори рунд.

Много добре. Да, втори рунд. Имахме катастрофален първи рунд, но никога не се отказваме. Ние отново сме тук, с приятелите ми.

Микитани сан е правилния партньор. С друга компания просто не се получи, въпрос на химия.

Мисля, че ще се получи най-голямата компания в групата на Air Asia. Ние много се вълнуваме. Вече се работи усилено.

 

И мислите, че нискобюджетните авиокомпании могат да работят добре в Япония?

Напълно! Япония е нискобюджетен пазар. Знаете ли, там, където беше в последните пет години, там се развиха толкова много лоукост индустрии.

Бюджетни дрехи, бюджетни хотели, толкова много бюджетни неща има в Япония!

Всеки който говори за смисъл, не разбира нищо.

Но досега не е имало бюджетна авиокомпания. Така че пазарът е готов за нея. Всеки иска да отиде в Япония, но е много скъпо. А японците също трябва да пътуват.

Така че аз съм голям оптимист.

 

Тони, винаги съм харесвала способността ви да комуникирате с всеки, включително и по Туитър. И бях разочарована да прочета, че повече няма да го правите. Вие бяхте един от малкото директори, които пишат сами.

От вчера се върнах. Вече ще отговарям по Туитър и много хора могат да ми пишат и да ме питат.. Вчера обявих, че се връщам.

Няма да ме оставят.

И - да ви кажа, и на мен ми липсваше.

Така че след три седмици криене, аз се връщам.

 

fallback
fallback