В епизод 189 на Авиошоу продължаваме темата за Boeing 737 MAX с предварителния доклад на властите в Етиопия и изслушванията в Конгреса на САЩ.
Включен е и откъс от лекцията на космонавт Георги Иванов пред ученици от Ловеч в рамките на инициативата на Летище София "Училище за авиация".
Епизодът е излъчен на 6 април 2019.
Бестселърът на Boeing - MAX бе приземен по целия свят от март, след двете катастрофи с фатален край в разстояние на пет месеца - първата в Индонезия и втората на 10 март в Етиопия.
Boeing работи по софтуерен ъпдейт на МАХ, но не може да даде график на връщането на самолетите в експлоатация, защото ъпгрейдът трябва да бъде одобрен от FAA и регулаторите по света.
Рик Ларсън от Комисията по транспорт на долната камара на американския конгрес каза, че е поискал от Министерството на транспорта на САЩ да провери различни проблеми, свързани с MCAS или на софтуера, както и на обучението за тях и цялата комуникация.
Софтуерът на Boeing 737 MAX е сред водещите хипотези в разследването на двете катастрофи, след като разследващите органи посочиха, че има "явни прилики" между тях. Това оказва натиск над Boeing и американските регулатори да намерят адекватно решение.
Пред журналисти министърът на транспорта на Етиопия Дагмавит Можес каза:
"Първоначалните заключения от разследването на базата на първоначалната информация, събрана в хода на разследването установи следните факти. Първо: самолетът е имал валиден сертификат за летателна годност. Второ: Екипажът е получил лицензи и квалификации да управлява самолета. Трето: излитането е било нормално. Четвърто: екипажът е изпълнил всички процедури, предоставени от производителя, но не успял да контролира самолета".
Международните правила на водене на разследване на авиационни инциденти не предвиждат определяне чия е вината. Не се прави и задълбочен анализ на полета. Това се очаква да отнеме месеци, преди да бъде готов окончателния доклад.
След година.