Може би не всички са убедени, че имат нужда от "умен часовник"? Според нов доклад на компанията за пазарни анализи IDC доставките на умните часовници през третото тримесечие отчитат „значителен" спад, като са с 51,6% по-малко от същия период на миналата година. Едва 2,7 милиона броя са били продадени през третото тримесечие на 2016 г. спрямо 5,6 милиона през третото тримесечие на 2015 г.
И докато IDC предлага няколко обяснения защо продажбите падат, включително въпроси, свързани със избирането на подходящ момент за старта на продажбите, закъснението на операционната система Android Wear и други, то данните показват, че умните часовници трудно намират прием сред мнозинството от потребителите.
Разбира се, трябва да се има предвид, че Apple Watch е пазарен лидер сред продуктите от тази категория – неговите Series One устройства формират по-голямата част от доставките през тримесечието (1,1 милиона доставени единици, спад от 72% спрямо същия период на миналата година). Това означава, че неговите възходи и падения ще имат изключително въздействие върху данните на индустрията като цяло.
IDC посочва, че през третото тримесечие на миналата година за пръв път Apple Watch е широко достъпен чрез продажби на дребно след неговия ограничен онлайн старт. Това може би е спомогнало за по-силен ръст на продажбите тогава.
В същото време, благодарение на изтичане на спекулации, предварителни новини и снимки много потребители знаеха, че второто поколение на часовниците на Apple ще бъде представено през септември. Така редица купувачи се въздържат от сделка, докато не пристигне новото устройство. А часовникът е на пазара едва от последните две седмици на септември, поясняват от IDC.
С други думи - все още не сме видели въздействието на новия Apple Watch на по-големия като цяло пазар на умни часовници. Обновеното устройство вече е водоустойчиво, което би могло да разшири неговия обсег. А Apple направи редица подобрения за справяне с по-ранни проблеми, като се започне от по-бързия старт на приложенията до подобрения интерфейс с нов дизайн и добавянето на GPS.
А с наближаването на празничния сезон за пазаруване е възможно продажбите на Apple Watch да отбележат скок през четвъртото тримесечие, тъй като много потребители ще купят новото устройство за подарък.
В допълнение, решението на Google да задържи Android Wear 2.0, също има влияние. Производителите са принудени да вземат решение между пускането на нови устройства за празниците, или да се опитват да задоволят потребителите с устройства, работещи на по-старата операционна система. IDC посочва също, че Gear S3 на Samsung, обявен през септември, все още не е наличен на пазара.
Въпреки че все още има възможност Apple Watch Series 2 да помогне за подобряване на пазара на умните часовници, заключението на IDC е, че тези устройства не са в състояние да намерят много почитатели.
„Стана пределно ясно, че в момента умните часовници не са за всеки“, казва Джитеш Убрани, старши анализатор в IDC Mobile Device Trackers. „Наличието на ясна цел и начин за използване е от първостепенно значение, следователно много продавачи са фокусирани върху фитнес целите поради тяхната простота. Въпреки това с развиването на пазара от ключово значение ще бъде диференциране на потребителското преживяване при умните часовници от това при умните телефони и започваме да виждаме първите признаци на това“.
Друга забележителна тенденция през това тримесечие включва факта, че Garmin отчита на най-голямото увеличение на продажбите спрямо същия период на миналата година, което се дължи на неговите съвместими с магазина за приложения ConnectIQ устройства, и пускането на пазара на Fenix Chronos.
Lenovo отчита най-голям спад спрямо същия период на годината поради проблеми, свързани с недостига и липсата на нови продукти.