Американският технологичен концерн Apple навлиза в трета поредна година с почти непроменен дизайн на своя iPhone. Това е, меко казано, много рисковано начинание. За първи път компанията разрушава своя т. нар. тик-так цикъл, който гарантираше пускането на напълно обновени iPhone-и на всеки две години.
Междувременно през последните години имаше само преработка на апаратите с едно "S“ в името.
iPhone 7, iPhone 7 Plus и Apple Watch Series 2 идват в нови цветове, вече са прахоустойчиви и водоустойчиви, което може да зарадва преди всичко спортистите. Камерата на iPhone е обновена. Новият чип A10 Fusion обработва изображенията по-бързо и пести живота на батерията. 12-мегапикселовата камера стабилизира снимките и предлага по-голяма дълбочина. Новите безжични слушалки AirPods заменят сегашните. Новият Apple Watch изглежда основно като своя предшественик, но вече има инсталиран GPS.
Всички тези функции обаче не са революционни, а по-скоро логично ново развитие на съществуващите възможности. Все пак не може да се изключи, че концернът от Купертино пази силните си козове за десетата годишнина на iPhone през следващата година. За Apple обаче, която не прилича на никоя друга компания заради това, че винаги „се самоизяжда“ с нови джаджи, представлението от сряда е твърде постно.
Обикновено намиращият се в добро настроение на сцената Тим Кук е под сериозен натиск. Ръководената от него компания е силно зависима от този продукт и в действителност тя се намира в доста неудобно положение. От половин година продажбите на iPhone спадат с двуцифрени процентни стойности.
Тъй като на iPhone се падат две трети от приходите на компанията, тази тенденция е опасна. Дали новият iPhone може да спре тази низходяща спирала, е спорно да се каже. Много потребители не виждат в iPhone 7 нещо повече от просто една актуализация на предишна актуализация.
Досегашната стратегия на Apple я изстреля до неподозирани висини. Най-скъпата корпорация в света продаде за почти девет години над 1 млрд. смартфона и влезе в технологичната история. За съжаление на Кук обаче инвеститорите не се интересуват от историята, а от приходите и печалбата. В това направление сега Apple не се справя добре.
Продажбите на iPhone се свиват, а с тях и печалбата на Apple. Изминалото тримесечие доведе до спад на продажбите на апаратите с 23%, а през последните 12 месеца акцията загуби 4,9%, макар че временно скочи с 0,5 на сто след представянето в сряда. Повече от ясно е обаче, че пазарът в САЩ и Европа е наситен, а клиентите сега изчакват по-дълго, преди да си купят нов смартфон.
Какво голямо объркване настава в свикналата с успеха компания от Купертино стана особено очевидно според Handelsblatt, когато на сцената Кук влезе в ролята на спасител на образованието. Концернът щял да раздаде 50 хил. устройства на училищата, защото цифровизацията трябва да пристигне и там най-накрая, казва той. Това обаче звучи позорно и двулично. Агресивността, с която от друга страна компанията защитава спорното си право да не плаща почти никакви данъци в някои страни, буди съмнения за желанието ѝ да проявява социална отговорност.
Apple Watch няма да замени засега iPhone, независимо колко цвята, верижки и дизайни представи Apple. Просто пазарът е твърде малък. Според анализ на IDC продажбите се свиват на годишна база с 32 на сто. В този сегмент Apple наистина е пазарен лидер, но според IDC е трябвало да преглътне най-сериозен срив в продажбите спрямо конкурентите си Samsung, Lenovo или LG – с 55 на сто.
Новите безжични слушалки AirPod са илюзорен опит да се генерират нови приходи от слушалки. По-скоро това представлява допълнителна платформа за Siri. AirPod е опитът на Apple да вкара базирания на изкуствен интелект асистент Siri директно в ухото ни. Това звучи доста обещаващо – поне докато слушалката не падне от ухото.
И така - Apple се нуждае от сериозен тласък, за да насърчи ръста си. По всичко изглежда, че Тим Кук залага всичките си надежди на iPhone 7. Твърде смело, наистина....