Социалната мрежа Facebook упражнява повече редакторски контрол върху функцията за "набиращи популярност" новини в социалната мрежа, отколкото е известно, сочи нов документ, публикуван наскоро и цитиран от Wall Street Journal.
В четвъртък Facebook представи 28-страници указания за функцията, часове след като Guardian публикува подобен документ. Разкриването на информацията и допълнителната публикация в блога на компанията отбелязват последните усилия на Facebook да разсее опасенията, че манипулира функцията с политически цели.
Документите подчертават напрежението между желанието на Facebook да е отворена платформа за обмяна на идеи и начина, по който често функционира като традиционна медия, като подбира и акцентира върху определени новини.
В публикация в блога Джъстин Ософски, вицепрезидентът на Facebook, отговарящ за глобалните операции на компанията, заяви, че екипът, който се грижи за това да избира най-актуалните новини, се ръководи от принципи, които са "в съответствие с дълбокия ангажимент на Facebook да бъде платформа за хора с всякакви гледни точки“.
Ръководството обаче подчертава ролята на човешката преценка в начина на оформяне на това, което 1,6 млрд. души, ползващи Facebook месечно, виждат, когато влязат в социалната мрежа..
Според насоките кураторите във Facebook използват компютърно генерирани списъци при избора си и подчертаването на определени теми, включително следят за "правилния ъгъл" на представянето, подходящата снимка и избора на линк към основния източник. Освен това включват "черен списък" с теми, които например са "остарели". При определени условия кураторите могат да добавят теми, които не са били идентифицирани от софтуера на Facebook.
“Това се доближава ужасно много до решението кое да излезе на първа страница“, коментира Тарлтън Гилеспи, доцент в катедрата по комуникации в Cornell University.
Късно в четвъртък главният изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг заяви, че планира да покани "водещите консерватори и хора от политическия спектър“, за да обсъдят притесненията относно това как Facebook представя новините.
"Искам да проведем директен разговор за това зад какво стои Facebook и как можем да сме сигурни, че нашата платформа е възможно най-отворена“, написа в социалната мрежа Зукърбърг.
Той повтори и предишните си изявления, че Facebook не е открила никакви доказателства, че кураторите са били под натиск да не публикуват позиции в подкрепа на консерваторите или новини от медии, свързани с тях.
Освен това документите подчертават доколко Facebook разчита на традиционните медии за идентифицирането на ключовите теми. Неговите компютри генерират списък с потенциални актуални теми от съдържанието и дискусиите в социалната мрежа.
Кураторите получават списък с 1000 новинарски ресурса, от които пишат описание на темата. За да бъде отбелязана като важна, дадена тема трябва да бъде спомената в пет от 10 национални новинарски сайта, включително Wall Street Journal, New York Times, BBC, Fox News и BuzzFeed.
Повече икономически новини четете на Investor.bg.