Проследявайки тримесечния отчет на Apple за второто тримесечие на фискалната 2016 г., едно разочарование прави силно впечатление. Приходите от Китай, който дълго време бе двигател на растежа за компанията, се свиват за първи път в историята на годишна база. През първите три месеца на 2015 г. Apple генерира там 16,8 млрд. долара, но година по-късно тази сума спада с 26% до 12,5 млрд. долара.
За щастие на Apple продажбите на iPhone в Китай вероятно ще падат с по-малко обезпокоителни темпове, отколкото другаде. Като символ на статус в страната позиционирането на марката е завидно. iPhone е най-популярният подарък сред китайците през 2014 г. - годината, в която бяха обявени мерките на президента Си Дзинпин за борба с корупцията, свързани и с луксозните марки.
Но ръстът на Apple в Китай от последните пет години най-вероятно ще избледнее през следващите пет. Не защото хората вече не искат iPhone, а защото е очевидно, че възможностите за растеж вече са почти изчерпани.
Китайският пазар бе огромна възможност за Apple, когато компанията влезе в страната през 2009 г. Тя бе и продължава да бъде дом на средна класа от над 100 милиона души, които могат да си позволят лате на Starbucks и други луксозни стоки, като iPhone.
Пазарът на смартфони в Китай се разрасна не на последно място, тъй като много бивши собственици на телефони с бутони си купиха смартфони за първи път. През 2011 г., две години след като Apple влезе в страната, компанията генерира 12,70 милиарда долара от пазара, дял от около 11% от годишните ѝ приходи. Четири години по-късно близо една четвърт от общата стойност на продажбите идва от Китай.
Приходите от Китай, Хонконг и Тайван са от сериозно значение, разширявайки се от 9 на сто от общите приходи преди пет години до 25 на сто през второто тримесечие, приключило на 26 март.
Но пазарът на смартфони в Китай вече достига засищане. Според изследователската компания Canalys продажбите са нараснали с 2% между 2014 г. и 2015 г. и се очаква да нараснат само с 5% през цялата 2016 г.
За съжаление, за Китай няма заместител, поне засега. Много анализатори, както и Кук, сочат Индия като следващата неизползвана възможност за Apple, позовавайки се многобройното ѝ население. Въпреки това обаче интернет и общата среда на търговията на дребно в Индия са далеч по-незрели от тези в Китай.
През 2009 г. около 28% от населението на Китай имат навика да пазаруват онлайн според данни на CNNIC, китайска свързана с държавата организация за пазарни проучвания. Но проникването на електронната търговия в Индия няма да достигне същите височини до 2018 г. Това означава, че Apple ще трябва да разчита повече на офлайн продажбите, за да се справи на този пазар. А компанията все още не е открила първия си магазин там.
Освен това благосъстоянието в Индия е много по-ниско от това в Китай. Средната годишна заплата в Китай през 2009 г. беше 3650 долара. В Индия в момента тя е 1570 долара.
Всичко това се отразява и на навиците за покупки на телефони в Индия. Средната продажна цена на смартфони там е само 120 долара – доста под средната цена на iPhone.