Захранваният със слънчева енергия самолет Solar Impulse 2 прави втория си опит д Тихия океан, съобщи BBC.
Революционната машина излетя от Нагоя в 18:03 GMT на 28 юни и по план трябва да кацне след приблизително 120 часа в Хавай.
В сайта на Solar Impulse е посочено, че пилотът Андре Боршберг е преминал точката, след която няма вариант за връщане.
Екипът е прекарал почти два месеца в очакване на прозорец, когато времето ще е подходящо, за да може машината да прекоси Тихия океан.
"Андре Боршберг е преминал точката, от която няма връщане и сега трябва да проследим тези 5 дни и 5 нощи до края на полета си." - заяви в сайта си Solar Impulse.
Пилотът не може да се върне в Япония, ако прогнозата за времето се промени.
Седмици на забавяне
Първият опит за полет над Океана беше прекъснат след промяна в прогнозата за времето и беше направено принудително, непредвидимо кацане.
На 23 юни беше отменен още един полет в последния момент заради опасно време.
Този път, екипът не разгласи за излитането, за да не се наложи да се върне, ако времето се промени.
Ако самолетът успее, това ще е най-продължителният самостоятелен полет в историята на въздухоплаването, както и най-дългото изминато разстояние, изпълнено от самолет, който се захранва само от Слънцето.
Прекосяването на Тихия океан е осмия етап от околосветското пътешествие на Solar Impulse 2. На този етап се доказа, че е и най-трудното, съпроводено от седмици закъснение.
Пилотът и съосновател на Solar Impulse Андре Боршберг, който управлява едноместния експериментален самолет, първоначално се очакваше да започне пътуването си оТ Хавай до Нанкин в Китай. Вместо това, той прекара седмици там с екипът си, в очакване на хубаво време.
Най-накрая той излетя на 31 май, но след влошаване на прогнозата, той отклони към Япония.
Дъждовният сезон в Нагоя означаваше ново дълго чакане там, но след фал старта от миналата седмица, метеоролозите са твърдо убедени, че са открили прозорец, в който може да се извърши петдневния и - нощен полет.
Говорител на проекта заяви, че самолетът ще се насочи направо през Тихия океан.
Етап 1: 9 Март: Абу Даби (ОАЕ) до Мускат (Оман) - 441 км; 13 часа и 1 минути Етап 2: 10 март: Мускат (Оман) до Ахмедабад (Индия) - 1 468 км; 15 часа и 20 минути Етап 3: 18 март: Ахмедабад (Индия) до Варанаси (Индия) - 1 215 км; 13 часа и 15 минути Етап 4: 19 март: Варанаси (Индия) до Мандалай (Мианмар) - 1 398 км; 13 часа и 29 минути Етап 5: 29 март: Мандалай (Мианмар) до Чунцин (Китай) - 1459 км; 20 часа и 29 минути Етап 6: 21 април: Чунцин (Китай) до Нанкин (Китай) - 1241 км; 17 часа и 22 минути Етап 7: 31 май: Нанкин (Китай) до летище Калаелоа, (Хавай) - 8200км; пътешествието е прекратено, самолетът се е отклонил Нагоя, (Япония)
Експерименталният самолет, който е покрит с 17000 соларни клетки, излетя от Абу Даби през март. Прекосяването на Тихия океан обаче винаги ще бъде най-трудната част от епичното пътуване. Един път, след като пилотът е над океана и не успее да получи достатъчно лъчи за пълно зареждане на батериите си през нощта, той ще бъде принуден да се спасява.
Боршберг е обучен за тази възможност. Той разполага с малка гумена лодка и с хранителни запаси за няколко дни, за да може да изчака екипа, докато го идентифицират.
Разбира се, екипът се надява, че това няма да е необходимо.