Безсилни ли са Mercedes, Volkswagen и BMW пред китайските производители

Модата се измества към малките и достъпни електромобили

07.01.2025 | 09:32 Редактор:
Mercedes взима мерки срещу конкуренцията.
Mercedes взима мерки срещу конкуренцията.

Най-новите тенденции на автомобилния пазар се диктуват от Китай и Япония, докато германските фирми изостават.

Зависимостта от продажбите на огромния китайски пазар излиза твърде скъпо на германците. В същото време не се появяват истински модели на бъдещето.

Какво се случва в Mercedes, Volkswagen и BMW 

Много работни места и дори цели заводи са застрашени от съкращения. Инвеститорите губят доверие, а цените на акциите на фондовата борса падат.

ARD припомня, че само през 2024 година акциите на автомобилните компании в германския акционен индекс DAX се сринаха с 12 до 25 процента.

"Бъдещите успехи до голяма степен ще зависят от това дали и кога германските производители на автомобили ще могат да предложат конкурентоспособни електрически и хибридни автомобили - особено на огромния китайски пазар", казва Хелена Висберт, професор по икономика на автомобилостроенето.

Досега германците печелеха много добре в Китай със своите луксозни автомобили с двигатели с вътрешно горене. Експертите дори твърдят, че заради това германските производители са забавили инвестициите си в нови електрически модели. 

Бизнесът им в Китай обаче отслабва, тъй като все по-малко се търсят големи и скъпи автомобили – сега модата се измества към малките и достъпни електромобили.

Германските марки продължават да не отговарят на очакванията на пазара за по-малки електрически автомобили. Експертът Франк Швопе си обяснява това с факта, че от производството на малките коли не се печели достатъчно.

Правилната политика на Китай

Китайците се превърнаха в опасни конкуренти при електрическите автомобили - отчасти благодарение на огромните държавни субсидии. 

"Не може да се отрече, че китайските производители са лидери на пазара", каза посочва Франк Швопе. Така например китайската компания BYD вече е изместила групата на VW от досегашното ѝ място на пазарен лидер в Китай.

Да резервираш маса в ресторант направо от колата чрез приложение, да пееш караоке или пък да използваш автомобила като конзола за игри със съраунд звук – всичко това е вече възможно и свидетелства за променящите се желания на клиентите. 

Автомобилите вече не са само средство за транспорт, а служат и като център за услуги и развлечения.

Mercedes

От следващата година водачите на автомобили, оборудвани с такава технология, ще могат да извършват различни съпътстващи дейности, докато автомобилът се движи автономно със скорост до 95 км/ч – например да четат или да гледат филми, докато са зад волана. 

Те обаче ще трябва да са в състояние да се намесят по всяко време, в случай че възникне сложна ситуация на пътя, предаде DW

BMW 

BMW разширява производството си на батерии за електромобили. Германски високоволтови батерии от шесто поколение скоро ще се произвеждат в пет завода на три континента: в Долна Бавария, Унгария, Китай, Мексико и САЩ. 

Volkswagen

От групата на Volkswagen пък съобщават, че през 2026 година ще пуснат на пазара електрически модели под 25 000 евро, а през 2027 година - и под 20 000 евро. Целта им е ясна – да достигнат до масовия потребител, с което да вдигнат продажбите.

Снимка: Getty Images