Апелативен съд в САЩ отхвърли жалбата на TikTok срещу закон, който изисква приложението да се отдели от китайската си компания майка до 19 януари.
Потенциалната забрана може да обтегне отношенията между САЩ и Китай точно в момента, когато новоизбраният президент Доналд Тръмп се подготвя да встъпи в длъжност на 20 януари.
Правителството на САЩ твърди, че TikTok позволява на Пекин да събира данни и да шпионира потребителите. То твърди също, че TikTok е канал за разпространение на пропаганда, въпреки че Китай и собственикът на приложението ByteDance категорично отричат тези твърдения.
Но Тръмп се превърна в неочакван съюзник на TikTok, твърдейки, че забраната би била от полза най-вече за платформите Мета, собственост на Марк Зукърбърг.
Законът, подписан от президента Джо Байдън през април, ще блокира TikTok в американските магазини за приложения и уеб хостинг услуги, освен ако ByteDance не продаде платформата до 19 януари. Сега делото вероятно ще бъде отнесено до Върховния съд на САЩ, предаде АФП.
В днешното съдебно решение тричленен съдебен състав отхвърли основните аргументи на TikTok, че опасенията за сигурността на САЩ, обосноваващи закона, са спекулативни.
Те също така не се съгласиха, че по-малко драстични алтернативи от продажбата от ByteDance биха решили въпросите, повдигнати от правителството на САЩ. Съдиите също така отхвърлиха изложената от TikTok теза, че законът всъщност се отнася до цензуриране на съдържанието, а не до сигурността.
Защо Тръмп промени позицията си
Промяната на мнението на Тръмп съвпада с връзката му с Джеф Яс, основен донор на републиканците с инвестиции в ByteDance. Новоизбраният президент стартира свой собствен акаунт в TikTok през юни, като набра 14,6 млн. последователи, но не е публикувал съдържание от деня на изборите.
Въпреки несигурността, присъствието на TikTok в САЩ продължава да расте. Платформата отчете 100 млн. долара продажби на Черния петък за новото си предприятие за пазаруване, а Emarketer прогнозира, че приходите от реклама в САЩ ще достигнат 15,5 млрд. долара през следващата година, което представлява 4,5% от общите разходи за дигитална реклама в страната.
Водещият анализатор на Emarketer Жасмин Енберг предупреди, че забраната би нарушила значително пейзажа на социалните медии, като би облагодетелствала Meta, YouTube и Snap, пише БГНЕС.
Снимка: Reuters