Китай завежда дело срещу окончателните мита на Европейския съюз (ЕС) върху вноса на произведените в азиатската страна електрически превозни средства, съобщи Politico.
Миналата седмица Пекин заплаши да ескалира търговското напрежение с блока, обръщайки се към Световната търговска организация (СТО), след като ЕС финализира решението си да наложи допълнителни мита от 8% до 35% върху китайските електромобили. Налозите бяха наложени, след като едногодишно разследване на Европейската комисия (ЕК) установи, че китайските производители на автомобили са се възползвали от несправедливи държавни субсидии.
Китайското министерство на търговията каза от своя страна, че за да защити интересите на индустрията за електрически превозни средства и глобалното сътрудничество за зелена трансформация, Китай е решил да заведе дело срещу окончателните антисубсидийни мерки на ЕС. Служител на СТО потвърди, че жалбата е била подадена.
"Сега можем да потвърдим, че е получено искане от Китай за консултации с ЕС относно окончателните изравнителни мита на ЕС върху електрическите превозни средства", посочва служителят.
Очаква се ЕС да изпрати екип за преговори в Китай
Това обхваща окончателните мерки на ЕС, неговото разследване и временните мерки, които бяха предмет на предишен спор, започнат от Китай на 9 август. Делото в СТО е последният залп в ескалиращото търговско напрежение между Пекин и Брюксел. Междувременно се очаква ЕС незабавно да изпрати екип за преговори в Китай в опит да се намери компромис с Пекин, според който производителите ще поемат ангажименти за минимални цени.
Китай иска консултации с ЕС, първата стъпка във всяко уреждане на спорове в рамките на СТО, които ще продължат 60 дни, преди да бъде съставена група, която да се произнесе по спора. Най-висшият апелативен орган на СТО обаче не работи поради липса на съдии, причинена от отдръпването на САЩ от организацията при президентството на Доналд Тръмп. Въпреки това Китай и ЕС могат да уредят своя казус чрез механизма за "многостранна временна договореност за арбитраж при обжалване" (MPIA), в който и двете страни членуват.
Четете повече в investor.bg.
Снимка: БГНЕС