На фона на тежката катастрофа в Български извор с участието на деца, управляващи мотопеди, справка на МВР показва, че от началото на годината за категорията има 3 регистрирани пътнотранспортни произшествия с водачи под 18 години.
Филип Йончев е на 16 години. Отскоро кара курс за управление на мотоциклет.
"Защото е много удобно да можеш да се придвижваш с мотор навсякъде из София. До училище може да ходиш доста по-бързо, отколкото с градски транспорт", сподели той.
"Законът предвижда една възможност на 16 години да може тези юноши да изкарат курс за категория АМ - това е категория за мотопед, същото е изискването и за категория А1, която е за мотоциклет до 125 куб. см", обясни автоинструкторът Красимир Георгиев.
Интересът към курсовете за този тип шофьорски книжки се засилва
Проблем обаче има при получаването им.
"Същият закон за движение по пътищата ви изисква, че за да получите пластиката, трябва да представите в КАТ удостоверения за завършен 10 клас. Това е невъзможно и на теория, и на практика, тъй като на 16 години можете да имате завършен максимум 9 клас", каза Георгиев.
"Като се явя на изпит, после не мога да си взема книжката", посочи Филип.
А това е причината много от водачи да излязат на пътя преди да имат необходимия документ.
"Винаги се качват на мотора, но се качват със страх, защото знаят, че са неправоспособни и това напрежение ги довежда до там, че много често допускат грешки и създават опасности на пътя", коментира още автомобилният инструктор.
Георгиев е на мнение, че, за да се избегнат произшествията, от значение е не възрастта на водачите, а подготовката и контролът от страна на държавата.
"Трябва да се реагира адекватно, трябва да се реагира с промяна", категоричен е той.
Вижте повече в репортажа на Стефан Стефанов.