Какво пречи на стартъп бизнесите в Япония

Коментар на Шери Ан за телевизия Bloomberg от Токио

06.02.2015 | 15:51 Редактор:
Какво пречи на стартъп бизнесите в Япония
Какво пречи на стартъп бизнесите в Япония

Работейки от място, което изглежда като разхвърляно мазе, Такуро Йошида работи по детайлите на смарт пръстен, за който твърди, че може да контролира съвременния живот.

Не е лесно обаче за японските стартъп компании да попаднат в светлината на прожекторите. Набирането на средства може да се окаже огромно предизвикателство. Logbar е финансирана от няколко бизнес ангела, собствените спестявания на Такуро и над 800 хиляди долара от Kick Starter.

"Японските инвеститори предпочитат по-сигурни проекти", казва Такуро Йошида, изпълнителен директор на Logbar.

Същото е и от другата страна на реката. Много млади хора предпочита стабилна кариера в голяма компания, обикновено, следвайки пътя на техните бащи.

И именно това желание за избягване на рискове е изиграло лоша шега на Япония, казва Уилям Сайто, предприемач и специален съветник на премиера Абе.

"Живеем в общество, където хората са с нагласата, че ако се провалите веднъж, вие няма да получите втори шанс. Според мен това наистина не е практично отношение". казва УилямСайто, специален съветники към японския кабинет.

Младото поколение обаче започва да се променя. 20-годишният Юта Сето е част от Lotus.F, която току що е стартирала нов интернет магазин аз приложения.

Само за три месеца сайтът е привлякъл стотици програмисти, които продават приложения на богати клиенти в Япония и Съединените щати.

"Все повече компании проявяват интерес, когато става въпрос за инвестиции в стартъп проекти. Банките обаче остават консервативни към малките и дори средно големите компании", коментира Такаюки Миямото, изпълнителен директор на Lotus.F.

Японските предприемачи казват, че правителството трябва да направи повече, за да подкрепи стартъп бизнесите. Те казват, че повечето от официалните програми в подкрепа на подобни инициативи са трудни за разбиране и проблемни като достъп. Но това е само половината история.

"Твърде много японци очакват от правителството да направи нещо, докато ако погледнем други страни, независимо дали Сингапур, Силициевата долина или Израел, аз наистина се съмнявам, че бизнесите, които се развиват в тези общества, са станали възможни заради някаква правителствена подкрепа или пък са чакали правителството да направи нещо за тях. Просто някой е взел нещата в ръцете си и го е направил", допълва Уилям Сайто.

Logbar и Lotus.F са две от все още малкото успешни стартъп компании, създадени от шепа млади хора, склонни да се впуснат в нещо рисковано.

Но дори тогава успехът често може да ви се изплъзне. Смарт пръстенът не се радва на особено бляскави оценки.

Един от критиците му дори го  определя като най-лошият продукт, създаван някога.

Така че това може би е добър момент да си спомним думите на Уилям Сайто, че провалът не е краят, а опит, който при това е позитивен. Шери Ан, Bloomberg, Токио.