fallback

Facebook, Google и Amazon ни подслушват чрез изкуствен интелект?

По този начин те ни предоставят персонализирани реклами

04.09.2024 | 09:53 Автор: Деси Николова

Твърдението, че телефоните ни се подслушват за маркетингови цели, е тема на продължителни дискусии и спекулации. През годините мнозина са изразявали притеснения, че приложения като Facebook слушат разговорите ни чрез телефона. Презентация на един от маркетинговите партньори на Facebook предполага, че компанията подслушва потребителски разговори, за да създава персонализирани реклами.

В презентация Cox Media Group (CMG) твърди, че нейният софтуер за "активно слушане" използва изкуствен интелект, за да събира и анализира "данни за намерения в реално време", като слуша това, което казвате през микрофона на вашия телефон или лаптоп.

"Рекламодателите могат да свържат тези гласови данни с поведенчески данни, за да се насочат към потребителите", според презентацията. Facebook, Google и Amazon като клиенти на CMG, предполагайки, че те биха могли да използват услугата си за активно слушане, насочват реклами към потребителите.

Facebook, Google и Amazon веднага реагираха

Журналисти от 404 Media показаха възможностите на софтуера за активно изслушване на потенциални клиенти, пише Daily Mail, а откакто се разчу за това, Google премахна CMG като партньор от сайта си.

Meta, компанията майка на Facebook, призна, че проверяват сътрудничеството си с CMG за възможни нарушения на условията за ползване. Amazon отговори на 404 Media, че техният рекламен отдел "никога не е работил с CMG по тази програма и няма намерение да го прави". Но техният говорител добави, че ако някой от техните партньори наруши правилата, компанията ще предприеме действия, оставяйки статуса на отношенията на Amazon със CMG недефиниран.

Презентацията описва подробно шестте стъпки, които софтуерът за активно слушане на CMG използва за събиране на потребителски гласови данни чрез почти всяко устройство с микрофон.

Как реално ни подслушват?

Не е ясно дали софтуерът слуша постоянно или в определени случаи, когато микрофонът е активен, като например по време на телефонен разговор. След това рекламодателите използват тази информация, за да се насочат към "пазарни потребители", които са лица, които активно обмислят закупуването на определен продукт или услуга.

Ако вашите гласови данни или данни за поведение предполагат, че обмисляте покупка, рекламодателите ще ви "сервират" реклами за тази покупка. Например, ако мислите да си купите автомобил Toyota, може да започнете да виждате реклами за най-новите им модели. Така че, ако изглежда, че виждате повече реклами за конкретен продукт, след като говорите с приятел или го търсите онлайн, това може да е причината, пише Daily Mail.

От години потребителите на смартфони спекулират, че техните телефони и таблети "подслушват". Повечето технологични компании обаче категорично отрекоха тези твърдения. Например Центърът за поверителност на Meta заявява, че разбира, че рекламите понякога могат да бъдат толкова специфични, че "изглежда, че сме ви подслушвали, но не сме".

Но изтеклата информация е само последната от поредица доклади, които предполагат, че телефонът ви всъщност ви слуша и че сайтове като Facebook може да печелят пари от това, което казвате, пише "Труд".

Съществуването на тази AI услуга беше открито за първи път през декември 2023 г. Ден по-късно малка маркетингова компания за изкуствен интелект, наречена MindSift, се хвалеше в подкаст за използването на интелигентни високоговорители за насочване на реклами.

Въпреки че може да изглежда изненадващо, софтуерът е законен, твърди CMG в публикация в блог миналия ноември, която оттогава е изтрита.

"Когато изтегляне или актуализация на ново приложение предлага на потребителите многостранични споразумения за използване, някъде в дребния шрифт често се включва активно слушане", се казва в блога, според Daily Mail.

Снимка: Pexels

fallback
Още от Техно
fallback