fallback

Смяната на батерията на електрически автомобил може да ни излезе солено

Цената ѝ зависи преди всичко от нейния химичен състав

22.08.2024 | 21:35 Автор: Деси Николова

Ако електрическите автомобили са по-скъпи от бензиновите или хибридните си еквиваленти, основната причина е високата цена на батериите, които съдържат редки материали. В зависимост от марката, тази част от разходите за производство може да варира между 17% и 30%.

Тази висока цена става още по-солена, когато по някаква причина батерията трябва да бъде сменена. Изчисления показват суми от 4000 до 33 000 евро, като зависят от това дали се налага смяна на модул, или на цялата батерия. Разбира се, също от марката. Батериите са сърцето на EV. Те правят мощносттта използваема в по-голяма или по-малка степен, от тях зависи автономността. Елементарно! По-голяма батерия, повече километри.

Цената на една батерия зависи преди всичко от нейния химичен състав и вложените в нея материали - освен от производителя. Така например LFP (литиево-железен фосфат) е по-евтина от NMC (никел-манган-кобалтова) литиево-йонна батерия. На ниво пакет, т.е. пълна батерия, първата струва около $130 на kWh в Китай в края на 2023 г. NMC, с по-висока енергийна плътност, струва около $150 в Европа и около $140 в Съединените щати за същия показател, показват изчисления на Bloomberg.

Така батерията от 75 kWh за Tesla Model Y Performnce, произведена в Германия, ще струва повече от 11 250 евро. За кола на стойност почти 60 000 евро, не е зле. В случай на 87 kWh батерия на Renault Scenic Gran Autonomía, произведена във Франция, цената ще нарасне до над 13 000 евро. Отиваме при Ford F1-50 Lighting с батерия от 131 kWh - цената ще нарасне до $18 340.

Но тези суми се умножават по две или дори по три, когато става въпрос за смяна на батерията. Да се върнем на примера с Renault. Впечатляващата батерия от 87 kWh на ScenicE-Tech във версията Long Range струва колосалните 25 000 евро във Франция . Батерията от 60 kWh, с която са оборудвани версиите за SUV, излиза 3000 евро по-малко. Но все още е с 5000 евро повече, отколкото в Mégane E-Tech, който използва абсолютно същата. Що се отнася до очакваното Renault 5 electric и неговата 52 kWh батерия - тя струва 14 400 евро.

Четете повече в automedia.investor.bg

Снимка: Freepik

fallback
Още от Техно
fallback