Човек загина, а много други бяха ранени, когато полет на Singapore Airlines Ltd. се сблъска със силна турбуленция на път от Лондон за Сингапур във вторник. Самолетът, Boeing 777-300 ER, трябваше да кацне аварийно в Банкок. Загиналият е имал сърдечно заболяване, което според официалните власти може да е причина за смъртта му.
Най-често причинявана от планински масиви, бури и реактивни потоци, турбуленцията може да се опише просто като неспокоен въздух. В най-лекия случай самолетът може да изпита само леки хаотични промени във височината, но в най-тежкия край турбуленцията може да предизвика големи резки промени във височината и ъгъла на самолета. Екстремната турбуленция може дори да причини структурни повреди на корпуса на самолета, въпреки че съвременните самолети са конструирани така, че да издържат много.
Със затоплянето на атмосферата на нашата планета се увеличават ветровите срязвания - вариации в посоката или скоростта на вятъра - в рамките на струйните потоци, което води до засилване на турбуленцията в чистия въздух. Проучване от 2023 г. на изследователи от Университета в Рединг показва, че през последните 40 години силната турбулентност в чистия въздух се е увеличила до 27,4 часа през 2020 г. от 17,7 часа през 1979 г. за средна точка над Северния Атлантик.
Самолетите са проектирани така, че да издържат на най-лошото, което турбуленцията може да им причини. Но както посочват изследователите в проучване от 2017 г., много от самолетите, които ще летят през втората половина на века, в момента се проектират, така че трябва да се работи, за да се определи дали прогнозите за турбулентност налагат някакви промени в дизайна или експлоатацията.
В края на краищата турбуленцията не е евтина. Според Националния център за атмосферни изследвания разходите на американските авиокомпании, свързани с неспокойния въздух, достигат 500 милиона долара годишно заради наранявания, повреди на самолетите и закъснения на полетите. Тези разходи само ще нарастват с увеличаването на силните турбуленции.
Четете повече в bloombergtv.bg
Снимка: БГНЕС