Какви са надеждите на Toyota за Mirai

18.12.2014 | 12:30
Какви са надеждите на Toyota за Mirai
Какви са надеждите на Toyota за Mirai

/Снимки и графика: Toyota/

Toyota Mirai се продава за 62 000 долара. Колата има полимерни горивни клетки под капака. Изпуска вода, има нулеви въглеродни емисии.

Както Prius се наложи като първия автомобил за масовия пазар на хибридни модели, Toyota се надява и Mirai един ден да стане първата масова кола на въглеродно  гориво.

В Япония продажбите тръгнаха на 15 декември 2014.

В Европа и САЩ ще се продава от края на 2015.

Колата може да измине 300 мили, много повече от електромобилите.

Използва най-често срещания елемент в природата - водород и отделя само топлина и вода.

"Това не е алтернатива на автомобила на изкопаеми горива", казва Скот Самюелсон, цитиран от инженер и директор на изследователския център National Fuel Cell в Калифорнийския университет в Ървайн, цитиран от Businessweek.

Mirai не е бърза, макар че ще изпревари Prius. Достига 100 км в час за 9,6 сек.

Колкото и интересна и красива кола да е обаче, продажбите й са рисковани.

Горивните клетки са доказана технология, използвана от NASA в мисиите Appollo през 60-те за генериране на електричество и производство на питейна вода, но масовият пазар за коли с горивни клетки изисква големи инвестиции в станции за презареждане, които може би скоро няма да бъдат направени.

Освен това, главно поради самата Toyota, автоиндустрията вложи сериозни средства в батерии, в очакване технологията да стане доминираща в пост-бензиновата епоха, или каквото следва по-нататък.

"Всеки производител прави много хибриди", казва Майк Джаксън, директор на AutoNation, най-големият търговец на нови коли, камиони и SUV в САЩ. "И ето ти Toyota, която казва: "Няма да правим само електрически. Решението е горивни клетки".

 

Директорът на Volkswagen Мартин Винтеркорн, на Nissan Motor Карлос Гон и основателят на Tesla Motors Илън Мъск всички те оспорват икономическия смисъл, последиците за околната среда и безопасността на горивните клетки на Toyota.

Акио Тойода, президент на Toyota Motor и потомък на семейството-основател на компанията казва, че има място и за електромобилите, и за водородните коли. Той разсея съмненията:

 “Преди 15г. същото се говореше и за Prius. Оттогава, ако вземете предвид всичките четири хибридни модела, които правим, продали сме 7 милиона.”

 

Хората се питат защо Toyota, която не се справи добре с хибридите си и с електромобилите, си прави труда да опитва с една търговски непотвърдена технология, която може да постави на изпитание цялата компания.

 

Коментар на Крейг Трудел, Bloomberg News от Токио

 

Това е първото интервю на Тойода, в което той каза, че това е колата на бъдещето. Какво каза още?

 

Най-важното или по-скоро любимият ми цитат от това интервю е когато Акио Тойода говори как отделя много време да мисли върху това, което ще остави след себе си.

Става на 58 тази година. Дядо му Киичиро Тойода беше на 57, когато почина.

Сигурно не е изненадващо, че мисли за това, особено с тази кола, която са направили.

Тя е наречена Mirai.

Toyota я позиционира като "колата на бъдещето".

Говорят за нея с голяма надежда.

В първите сто години на автомобилната индустрия колите се движат с бензин или дизел, в следващите сто ще се движат с водород, казват те.

Интересно е да видим тази кола и подготовката, която компанията прави за нейното пускане на пазара.

 

Да, определено това е алтернатива на бензина. Но всеки е убеден, че тази кола с горивни клетки е идеална - има проблеми със сигурността. Какво казват критиците й?

Има критики от другите директори в автомобилния бизнес.

Карлос Гон от Nossan, Мартин Винтеркорн от VW, Мъск от Tesla. Както казвате, става дума за безопасността. 

Мисля, че този въпрос ще бъде решен.

Toyota тества колата. Стреляха по водороднте клетки под колата, за да ги проверят.

Емисиите на колата са нулеви. Колата изпуска само вода. Това е позитивно за намаляване на замърсяването на околната среда.

Обаче има тревога за производството и това е легитимна тревога.

В момента има възобновяеми източници и начини да се произведе водород. Но те са почти също толкова икономични, както и другите начини на производство, които имат въглеродни емисии. Това е стъпка назад.

Ако Toyota иска да обяви колата за кола на бъдещето, за "зелена", те и останалите трябва да намерят       начини да въведат възобновяемо производство на водород.

 

Така е. Какви са надеждите на Toyota за Mirai?

Интересно - говорихме за критиките срещу колата. Другият отговор дойде от директора за САЩ, когото също интервюирах за този материал.

Каза - ако бях Илън Мъск и имам всичко под ръка, щях да направя същото.

Те усещат, че тази водородна кола на бъдещето ще бъде сериозен конкурент на електромобилите.

Същевременно смятат, че донякъде могат да съществуват заедно. Според тях електромобилът няма да е за всеки потребител. Не можете бързо да презаредите батериите. А пък при тези водородни горивни клетки можете да заредите както обикновена кола. Бързо.

Освен това има неограничен пробег, за разлика от Model S.

Така че ще е интересно да видим как ще се развива колата.

Toyota е поставила ниска цел за първите няколко години, но същото беше и с Prius. А знаем какво стана.

Toyota в момента е доминиращият играч при хибридните коли.