Съвременните електрически автомобили използват литиево-йонни батерии, които са скъпи за производство и предлагат ограничен пробег. Учени от Станфордския университет предложиха да се използва нов тип батерии в комбинация с оригинален начин за удължаване на живота им.
Модерните литиево-йонни батерии захранват всичко - от слушалки, смартфони и прахосмукачки до дронове и електрически автомобили. Но техният жизнен цикъл е доста кратък, те бързо се разграждат. Изследователите се опитват да разрешат този проблем, като експериментират с различни химически състави и конфигурации. Един от най-обещаващите видове са с литиево-метални клетки, поради тяхната много по-висока енергийна плътност от най-добрите съвременни литиево-йонни батерии.
Учени от Станфордския университет твърдят, че литиево-металните батерии могат да осигурят на бъдещите електрически автомобили пробег от 800 до 1100 километра. Тази технология обаче не избягва сравнително бързото разграждане на клетките по време на зареждане и разреждане.
По време на разреждане, парчета литиев метал с микронни размери се улавят в областта на твърдия електролит (SEI) - гъбена матрица, която се намира там, където се срещат анодът и електролитът. С всеки цикъл на зареждане и разреждане се натрупва допълнителен мъртъв литий, което кара батерията бързо да губи капацитет. Това е една от основните причини, възпрепятстващи стартирането на масово производство на този тип батерии.
Експертите се опитват да намерят решение на този проблем в продължение на много години, тествайки различни материали и методи. Наскоро учени от Станфорд откриха абсурдно прост метод - батерията се разрежда напълно и се оставя да престои няколко часа. Мъртвият литий се обединява отново с анода, батерията се възстановява и може да издържи по-дълго.
Четете повече в automedia.investor.bg
Снимка: Pixabay