Автомобилната индустрия е изправена пред "перфектна буря" - правителствени политики, променливо клиентско търсене, високи разходи, мрежови проблеми и кризи с доставчици засягат индустрията. Всичко това заплашва бившата доминация на Германия като автомобилен производител и разбира се, са свързани с електрификацията.
Тя просто няма как да бъде завършена успешно без най-големия автомобилен пазар в Европа, пише в свой анализ Focus.de, като посочва 5 фактора, които могат да разрушат сектора.
Правителството
Само приказки и нищо повече. След 2035 г. в ЕС няма да има нови двигатели с вътрешно горене. Партиите от управляващата коалиция са заложили в споразумението си, че до 2030 г. по пътищата на Германия ще се движат 15 млн. електрически коли. Сега те обаче са едва 1,3 млн., което съответства на 2,6% от целия автомобилен парк в Германия.
Финансовата подкрепа за електрически автомобили трябваше да помогне за преодоляване на пропастта между желанието и реалността. През декември обаче екологичните бонусите бяха отменени заради проблеми с бюджета. И това веднага доведе до сериозен спад на продажбите на електромобили.
Клиентът
В Германия ръстът на продажбите на електрически автомобили също се забави значително миналата година. През 2023 г. в страната са продадени общо 524 219 нови електрически автомобила, което е с 11,4% повече в сравнение с предходната година, съобщи Федералната служба за автомобилен транспорт. Година по-рано обаче ръстът беше 30%.
През декември 2023 г. са били новорегистрирани почти 55 000 електрически автомобила. Това е с около 47% по-малко в сравнение със същия месец на миналата година. И означава само едно - електрическата мобилност се забавя.
Цената
Електрическите автомобили са по-скъпи от тези с двигатели с вътрешно горене. През миналата година средната цена за електрически автомобил, пресметната според новите регистрации, е била 52 700 евро, твърди доклад на Center of Automotive Management (CAM). Освен това има зарядна станция, която трябва да бъде инсталирана у дома от собственика. Нейната цена е около 2500 евро.
Доставчиците на електроенергия
Разширяването на зарядните станции спира, тъй като мрежовите оператори трудно могат да се справят с полагането на необходимите електропроводи. Операторите на зарядни станции чакат повече от година за свързване с мрежата.
Доставчиците
Германските доставчици на части и оборудване също страдат от прехода към мобилността. Компании като Schaeffler, Continental и Bosch обявяват още хиляди съкращения на работни места, тъй като натискът върху разходите става огромен от необходимостта да се инвестира в електрически превозни средства. През трите години до 2023 г. броят на германските доставчици от ниво 1 с повече от 20 служители е намалял от малко под 700 до около 615, придружен от загуба на повече от 30 000 работни места.
Така бившите шампиони на германската индустрия за доставчици на автомобилни части и оборудване са изправени пред загуба на глобалния си пазарен дял. Въпреки загубите тези доставчици все още държат 25% от глобалния пазарен дял през 2022 г., но се отбелязва спад с три процентни пункта от 2019 г. насам.
Четете повече в automedia.investor.bg
Снимка: БГНЕС