Силните студове в началото на януари причиниха много проблеми както на собствениците на автомобили, така и на автосервизите. Най-често проблемите са са акумулаторите, но те са лесноразрешими дреболии в сравнение с най-лошия кошмар – замръзналото моторно масло.
Веднага щом живакът в термометъра падне под нулата, някои шофьори започват да изпадат в истерия: какво ще стане с колата. Да тя, без съмнение, замръзва, но това не е фатално, когато говорим за температури до −15 градуса по Целзий. След тази отметка на термометъра нещата стават наистина интересни.
В такива студове старите акумулатори се предават, допълнително инсталирана мултимедия отказва да работи, а възникват и по-сериозни затруднения. Например при -15 градуса минералното масло в двигателя започва да замръзва.
Замразяването на моторното масло само по себе си е смъртна присъда. Главата на цилиндъра, разбира се, не се деформира, в нея няма такова количество течност, че замръзването да доведе до повишаване на обема и раздуване, но маслената помпа няма да може да изпомпва масло в двигателя и това автоматично ще доведе до надраскване на цилиндрите.
Повечето шофьори в този момент издишват и се успокояват: кой нормален би използвал днес минерални масла? Тези времена отдавна са отминали. Но, има още едно НО. При вече−20 градуса проблемите започват и с полусинтетиката, а при −30 и със синтетичните моторни масла.
Черешката на тортата е съставът на маслото, защото да не се самозалъгваме. Това, което е изписано на опаковката, невинаги отговаря на действителността, а и по магазините има немалко фалшиви масла. И ако съдържанието не отговаря на написаното на етикета, замръзването настъпва много по-рано от посоченото. Освен това: по време на работа на автомобила моторното масло се износва, губи свойствата си, а също така има хигроскопичност - способността да абсорбира влага - макар и незначителна.
И разбира се, не трябва да се забравя фактът, че при минусови температури се получава и конденз. Особено когато температурите скачат от над нулата до под -30. Следователно, при супер ниски температури - говорим за -25 и по-студено - си струва да претеглите необходимостта от пътуване с кола точно в този момент. Но по-важното е избора на моторно масло да става само от доверени продавачи. Да, може да е по-скъпо, но разглобяването и ремонта на двигателя с вътрешно горене е още по-скъпо.
Четете повече в automedia.investor.bg
Снимка: Pixabay