По случай своя 85-ти рожден ден Bloomberg Businessweek прави хроника на най-разтърсващите идеи в последните 85 години.
Поредицата започва през 1984, когато бе представен персоналният компютър на Apple Macintosh с реклама, излъчена по време на Super Bowl XVIII.
Тя помогна на Apple да се определи като бранд и промени Super Bowl в медийно събитие.
Рекламата на Macintosh "1984" на Супербол отдавна е обявена за най-добрата ТВ реклама на всички времена.
Брифът на Стив Джобс за нея бе прост: "Искам светът да спре".
30г. по-късно историята е обвита в легенди.
"Рекламата бе излъчена само веднъж и след това спечели допълнителни 150 млн долара от повторни излъчвания, след като стана тема на коментари по ABC, CBS, NBC, BBC и CBC. Истината е, че пуснахме 30-сек версия на "1984" в най-големите 10 пазара на САЩ, а след това, под някакъв детински импулс - на 11 пазар - в Бока Рейтън, Флорида - седалището на PC отдела на IBM", казва един от двамата създатели на рекламата Стив Хейдън в интервю за AdWeek.
Експерти и зрители са единодушни, че рекламата е най-добрата, създавана за телевизия, защото нейното първо и последно излъчване вдигна повече шум, отколкото всеки друг рекламен спот.
Рекламата на Apple "1884" е по идея на Chiat/Day от Винъс, Калиформия, продуцирана от Fairbanks Films и режисирана от Ридли Скот и не показва продукта, заради който е създадена, а само надписа: На 24 януари Apple Computer ще представи Macintosh. И ще разберете защо 1984 няма да бъде като "1984".
Смятаният за изгубен запис от представянето от Стив Джобс - тук.
Истинската история зад прочутата реклама разказва Ли Клоу, криейтив директор TBWA/Worldwide. Клоу и Хейдън работят заедно по "1984".
Супербол винаги е голямо събитие, организирано за огромна аудитория.
Но никой не успя да направи нещо специално за Супербол преди нас с "1984".
Какво прави едно нещо запомнящо се?
Мисля, че винаги е имало стремеж да се нарушат правилата, да се намери нещо ново, неочаквано, за да се привлече вниманието на хората и да им се разкаже история.
Срещнах Стив като беше на 24.
Тогава той беше обхванат от страст и вяра, че тази технология няма да бъде просто бизнес за него и хоби за Возняк, че ще промени света.
Стив трябваше да лансира Macintosh. Трябваше да е драматично, мащабно, интересно, различно.
На една среща представихме най-различни идеи как да рекламираме Macikntosh.
Той каза, че е смело, страхотно.
Бордът на директорите обаче каза, че е глупаво и безотговорно.
По едно време Бордът на директорите се опитваше да спре цялото финансиране и тогава се той и Возняк се изправиха и казаха, че ще платят половината, ако Бордът плати останалото.
Не се наложи.
Но спечелиха точка.
И така ние създадохме едно място, което представляваше бъдещето.
В него хората вървяха към една зала.
Залата ни беше Големият брат да се представлява контрола над технологиите от избраните малцина.
Доста хора решиха - отчасти заради синия цвят, отчасти заради конкурентната среда, в която се беше оказал Apple, че Биг Брадър е IBM.
Това не беше целта, но вероятно също изигра своята роля.
Изведнъж се появява едно момиче, ние я виждаме за миг. И тя се втурва в залата и спира, завърта се един-два пъти и хвърля чука. И .. бум! Гигантска експлозия!
1984 не беше избрана само заради на Супербол.
Избрана беше заради нещо друго, но Бордът на директорите на Apple реши, че е безотговорно, защото не показваме продукта. Още повече, че ние дори още не бяхме готови с него.
И това стана част от легендата.
Целта беше да излезем на Супербол!
Всички новинарски репортажи на другия ден съобщаваха: "Играта беше ок, ама видяхте ли рекламата?".
Ние искахме да покажем как ще се промени светът с компютрите, не да проваляме Супербол.
Но се създаде прецедент. Хората започнаха да измислят, да създават реклами специално за Супербол. Пазеха ги в тайна и това беше голямата изненада.
Всичко това се роди от "1984", която бе излъчена само веднъж.
Опитите ми отговоря на това, което очакваше Стив, на това, което правехме заедно, се превърна в една от големите радости на живота ми.
Ако сте в рекламния бизнес, не ви се случва често да станете част от нещо толкова важно. От нещо, което променя света.
Много хора оцениха неправилно рекламата и нейното значение. Никой не вярваше, че 30г. по-късно хората ще продължават да говорят за нея.