Много хора отказват да закупят двигател на дизелово гориво, защото според тях той отстъпва като комфорт на бензинов мотор. Нискочестотните вибрации и акустичният шум предизвикват негативни усещания и дразнят някои шофьори. Тракането, често сравнявано със звука, издаван от двигател от трактор, е особено забележимо при агрегати с по-стари конструкции, особено при работа при високи скорости. На какво се дължи това?
Конструкциите на дизеловите и бензиновите двигатели се различават значително. Повишеният шум на дизелов двигател се обяснява с особеностите на неговата структура, включително високо съотношение на компресия и липса на класически запалителни свещи. Освен това те имат различни схеми за приготвяне на горивната смес. Ако в бензиновия двигател бензинът и въздухът се смесват предварително и сместа се впръсква в горивните камери в завършен вид, тогава в двигател с дизелово гориво въздухът първоначално се компресира, а самото гориво се впръсква в цилиндъра в крайната фаза на компресия, приблизително при 10-20 градуса на въртене на коляновия вал.
При бензиновите двигатели степента на компресия на гориво-въздушната смес в горивната камера рядко надвишава 12:1. Докато при дизеловите двигатели този параметър понякога достига 18:1. Това означава, че въздухът се компресира много по-силно и когато сместа се запали, се получава по-мощно освобождаване на енергия. При изгаряне на гориво е възможно да се постигне висока ефективност на двигателя и почти два пъти повече въртящ момент. Не е изненадващо, че в момента на запалване част от енергията отива в корпуса, създавайки трептения, които изваждат двигателя от равновесие.
Четете повече в automedia.investor.bg.
Снимка: Pexels