fallback

Помощник №1 в училище: "Дигиталната раница" улеснява ученици, учители и родители

Към този момент в "Дигиталната раница" има качени над 30 000 материала

14.12.2023 | 16:47 Автор: Толя Стоянова

Галя Стефанова е начален учител в столичното 138-мо училище "Проф. Васил Златарски". Тя има 16 години трудов стаж в образователната система, а днес е класен ръководител на 3 "В" клас. Влязохме в часа по "Човек и природа", където Стефанова преговори с учениците си темата "Тела и вещества", използвайки ресурсите на платформата "Дигитална раница".

Стефанова за първи път имаше възможността да проведе свой час на електронна дъска и да представи урока си от "Дигитална раница". Според нея платформата помага на учителите да модернизират образователните си методи и да направят уроците по-интересни за учениците.

"Абсолютен помощник е в работата, защото като учител аз имам възможността да създам свой собствен урок. Урок, който е съобразен с нуждите на класа, с пропуските, с това на кое искам да наблегна", каза Стефанова.

Какво обаче представлява "Дигитална раница"? Светослав Насвади се занимава с програми и проекти към Министерството на образованието. Според него "Дигиталната раница" е обещаваща учебна платформа, която тепърва ще се развива и ще спомогне развитието на образователната ни система.

"Това е безплатна интерактивна платформа. В момента всеки един учител в България има възможност да работи с платформа, която има инструменти за създаване на дигитално образователно съдържание. По принцип този тип платформи са платени, в случая ние сме закупили лицензите за цялата образователна система и е безплатно", каза Насвади.

"Дигитална раница" е част от проект "Образование за утрешния ден" на стойност 103 милиона лева. Проектът стартира в края на 2019 година и ще приключи в края на тази година. Преди реализирането на дигиталната раница в образователната ни система, по проекта бяха изградени два дейта центрове, чиято цел е да създадат така наречената "облачна среда", където да се съхранява информацията от "Дигитална раница". На базата на това "облачно пространство" бяха създадени и образователни акаунти за участниците в образователната система - учители и ученици. Чрез тях те получават достъп до електронната система на Министерство на образованието и именно чрез тях преподаватели и ученици могат да използват ресурсите на дигиталната раница. Така Галя Стефанова има възможност да подготвя уроците за 3 "В" клас чрез образователната платформа и да черпи допълнителни идеи и учебни материали от нея. Началната учителка вярва, че дигиталните уроци са бъдещето в образованието и чрез тях учениците имат възможност да усвоят по-лесно учебния материал.

Директорът на 138-мо училище Иван Стоянов и неговите колеги също смятат, че въвеждането на онлайн образователно съдържание в учебния процес е важно. Според тях процесът по модернизиране на образователната система отнема време и е необходимо популяризиране на предимствата на "Дигиталната раница", за да може повече учители и ученици да започнат да я използват.

"Една група от учители успяха да минат през квалификацията сега, която предложи националната програма. Винаги ще има хора, които ще са малко по-резервирани към дигитализацията в нашата система, но поне в моето училище смея да твърдя, че болшинството колеги са отворени", посочи директорът.

За урока си по предмета "Човек и природа", Стефанова използва материали от различни източници, включително и от "Дигиталната раница", за да може да обобщи информацията и да направи часа полезен и интересен за своите ученици.

Към този момент в "Дигиталната раница" има качени над 30 000 материала - тестове, видеа, 3D модели и други дигитални ресурси. За да се обогатява съдържанието на раницата обаче е необходим и активен принос от страна на учителите, които да качват уроци в платформата. Учителите, които споделят своите уроци в "Дигиталната раница" за общо използване, имат възможност да получат заплащане на стойност 179 лв. за всеки одобрен от Министерството урок. Преподавателите в 138-мо училище не намират финансовото възнаграждение за основен мотив да създават уроци в платформата, но все пак считат че тези пари биха били допълнителен стимул за преподавателите.

"Със сигурност мисля, че доста би стимулирало. Аз съм "за" и бих се включила, когато имам време и бих направила някакви уроци, които да мога да кача и да видя какъв отзвук ще има", каза учителката Лина Цветкова.

За да бъде възможно широкото приложение на "Дигиталната раница" обаче, е нужно и училищата да бъдат оборудвани с необходимата техника. Въпрос на време е училищните преподаватели да свикнат с платформата и да започнат самостоятелно да създават съдържание в нея. "Дигиталната раница" улеснява и учениците, както и техните родители, защото събира цялата им необходима информация за учебния процес и развитието на ученика.

Вижте повече в репортажа на Димитър Минчев.

fallback
Още от Техно
fallback