Спад в доверието на българските потребители към инфлуенсърите. Това показва докладът "Пулсът на инфлуенсър маркетинг пазара в България" за 2023 г.
"Инфлуенсър не е мръсна дума", смята актьорът Александър Сано.
"Инфлуенсърите не са някакъв друг тип ДНК", посочи Андреа Банда Банда.
Усмивка, снимка, щрак. И след секунди вече си в мрежата. Трупаш лайкове, коментари, реакции от всички, които имат достъп до профилите ти. И ако за едни това е просто развлечение, за други се превръща в професия. Свързва се с плаващо работно време и на пръв поглед малко усилия.
В мрежата българите предпочитат да следват по-скоро обикновени хора, които са станали популярни, отколкото известни личности. За 63% от анкетираните това е начин за избягване на стреса.
Сред най-популярните теми за инфлуенсърите у нас са модата, родителството и активният начин на живот. В съдържанието най-много са застъпени пътуванията и продуктите за красота, следвани от въпросите за личностното развитие и устойчивият начин на живот. Все по-малко стават промокодовете и игрите с награди в мрежата.
Във Франция приеха законопроект за регулиране на дейността на инфлуенсърите с цел предпазване на обществото от опасни стоки и вредни практики.
"Аз самият съм бил обвиняван в качеството си на актьор, да речем за някои конкретни реклами, които съм правил", споделя Сано.
"Всеки, който има това влияние, трябва да бъде много внимателен с това какво предава на хората като послание и това, което иска да постигне с него", смята Емил Христов.
"Държа на свободата на словото, а съдържанието в социалните мрежи е в различен формат, който не трябва да бъде регулиран. Въпреки това, да бъдеш инфлуенсър и да имаш голяма аудитория в платформата, си идва с отговорност към обществото и към хората, които те следват", коментира Моника Михова.
А що се отнася до приложенията, които използват българите, промяна няма. Основното място, където потребителите следват инфлуенсъри, продължава да е Instagram, следван от Facebook с над 10% разлика. YouTube е трети, а 23% предпочитат TikTok. Социалната мрежа за професионалисти LinkedIn, която е по-нишова и привлича по-възрастните потребители, е последна в списъка. Макар някои инфлуенсъри да присъстват в Twitter брандовете не провеждат кампании там.
Вижте повече в репортажа на Благовест Илиев.
Снимка: pixabay