Южна Корея се превърна в глобална тестова площадка за технологиите в областта на роботиката и то за реално внедряване в индустриите, а не просто за демонстрации. Това е плод на съвместните усилия на държавата, научните институти и бизнеса. В Югоизточна Европа Полша постигна успехи в реалното внедряване на роботиката в различни индустриални предприятия чрез предоставяне на ваучери за образование по роботика и PARAi планира стартиране на подобна система и в България. Това заявиха зам.-председателят на Професионалната асоциация по роботика, автоматизация и иновации (PARAi) Йонко Чуклев и съоснователят на асоциацията Кристиян Михайлов в ефира на Bloomberg TV Bulgaria.
Компанията осъществи най-успешното първично публично предлагане (IPO) в Южна Корея за тази година, набирайки 421 милиарда вона (312 милиона долара).
"Имаме идея за въвеждане на "ваучери за роботизация", които да обучават компаниите. Представете си един роботи, като този на Doosan. Той може да поднася кафе, може да поднася бира, както и още безброй неща. Той помага и на корейските митничари с преместване на багаж. Показва се на един български завод какво може да прави той, независимо дали е в автомобилостроенето, в хранително-вкусовата, химическата промишленост. В края на обучението мениджърите вече ще имат представа как могат да използват този робот в своята дейност. Един такъв модел сработи много добре в Полша и ще се опитаме да го внедрим и в България", обясни Чуклев.
(Бел. ред. - идеята е чрез тези ваучери държавата да поеме разходите за обучение по роботизация).
Компаниите, които се занимаван с чиста роботика, не на компоненти или софтуер, не са много. Има такива, които са на пазара от 30-50 години, като FANUC ABB, Yaskawa. Има такива като KUKA Robotics, Boston Dynamic's (също корейска собственост), които също са на пазара от 40 години, въпреки че на хората им изглеждат нови. Няма чак толкова компании по роботика и когато се яви една нова компания предизвиква един мини-фурор. Това на първо място. На второ - Doosan работят в сегмента на индустриалната автоматизация, който е най-бързо растящия - колаборативната роботика. Трябва да споменем и третия голям тренд, който е от значение за успешното публично предлагане на компанията, а именно - възстановяването на IPO-тата през последното тримесечие, което виждаме, че реално се материализира при Doosan.
Южна Корея се утвърди като номер едно в областта на роботизацията и това се дължи на факта, че "страната има стратегия", обясниха събеседниците. "Още от 2009 година насам, когато активно започва да работи с областта на роботиката, само за четири години страната успя да удвои служителите, занимаващи се с роботика до 10 000 души, а продажбите на индустриални роботи стигнаха 2 млрд. долара. Държавата има стратегия за следващите 100 години напред", стана ясно от разговора.
Четете повече в bloombergtv.bg.
Снимка: Pexels