Точно преди 125 години, през пролетта на 1898, един търговец на велосипеди от Детройт решил изцяло да смени попрището, продал дела си и с парите създал първия в историята специализиран магазин за автомобили. Името му било Уилям Мецгер; той ни най-малко не подозирал, че поставя началото на един нов бизнес модел, около който ще бъде изградена най-могъщата индустрия в историята и който ще процъфтява повече от столетие. Поне до появата на сцената на друг смел предприемач, на име Илън Мъск.
Допреди Мецгер автомобилите се продавали по всевъзможни начини: в универсалните магазини, чрез пътуващи търговци или дори с изписване по пощенски каталог. Но днес, 125 години след Мецгер, 19 години след основаването на Tesla и 3 години след Ковид-19, автомобилните дилъри изглеждат обречени. Обречени може би не на изчезване, но на огромна промяна.
Причината да споменаваме шефа на Tesla е, че тъкмо той е на път да сложи край на бизнес модела на автомобилните дилъри, започнал от Мецгер. Още от появата на Model S през 2012, американският производител на електромобили ясно показа, че няма намерение да прави нещата "като другите". Tesla няма дилъри, няма дори и класически търговски представителства.
Планира се да се въведе "агенционен модел", при който производителите продават директно на крайните клиенти, най-вече онлайн. Бизнесът ще се преобрази, но е трудно да се предвиди точно в каква посока.
Повече по темата прочетете в automedia.investor.bg