Първото състезание за електромобили на FIA в Пекин

15.09.2014 | 17:04
Първото състезание за електромобили на FIA в Пекин
Първото състезание за електромобили на FIA в Пекин

Formula E: Първото в света състезание за електромобили

Репортаж на Натаниел Булард от Bloomberg New Energy Finance.


Прилича повече на Grand Prix на Монако, не и на състезание на писта в Шанхай или където и да било в Европа.

Реално състезанието се провежда на улицата и това води след себе си специфични настройки на колите.

Една от разликите е в гумите.

Колите не са със състезателни сликове, движат се с нормални гуми.

Това обикновено не се вижда, освен на състезания като Монако.

Самите коли имат някои различия с тези от F1.

Като изключим това, че са напълни електрически, те са и с един и същ дизайн.

Това е процес по уеднаквяване, при него всички стандарти за шасито са еднакви.

В нашия случай има само един дизайн – този на Renault.

Но освен това всичко друго е еднакво – едни и същи батерии, системи за управление на батериите, шасито на автомобилите.

Всичко това идва от един единствен дизайн.

Тези коли са много сложни за управление.

Имат голямо ускорение и вдигат от 0 до 100 км/ч за по-малко от 3 секунди.

Да я управлявате много близо до стената е много сложно, като не забравяме и формата на състезанието.

Всичко е съсредоточено в един ден.

Реално, за 1 час на пистата трябва:

- да опознаете пистата,
- колата,
- да настроите колата за дадената писта

Много е трудно да се направят всички тези неща без да се допускат грешки.

Защото във F1, когато направите грешка, просто влизате в бокса и се връщате.

Тук ако направите една грешка, отивате в стената.

Има много еднакви доставчици с F1.

Шасито е направено то Dallara, които правят шаситата на Indycar.

Не е F1, но все пак е Indycar.

Блокът за управление на захранването идва от Williams,  системата за управление на батериите и самите батерии също идват от тях.

McLaren пък правят двигателите.

Това са познати имена от супер-колите, които гледате по пътищата на Хонконг, Монте Карло, също са познати имена и от състезателните писти.

Китай е най-големият пазар за автомобили в световен мащаб.

Това предполага, че ще бъде и най-големият пазар за електромобили.

Китай обича потребителските стоки.

Тук е пълно с млади хора, които най-вероятно търсят своята първа кола.

Не само се добавят хора към електрическата, но и към цялата автомобилна система.

А по този начин много хора ще се ориентират към електрическите автомобили като към техен първи избор, не като вариант, а по-скоро като първи избор.

Мисля, че това е началото на нещо доста интересно.