Formula E: Първото в света състезание за електромобили
Репортаж на Натаниел Булард от Bloomberg New Energy Finance.
Прилича повече на Grand Prix на Монако, не и на състезание на писта в Шанхай или където и да било в Европа.
Реално състезанието се провежда на улицата и това води след себе си специфични настройки на колите.
Една от разликите е в гумите.
Колите не са със състезателни сликове, движат се с нормални гуми.
Това обикновено не се вижда, освен на състезания като Монако.
Самите коли имат някои различия с тези от F1.
Като изключим това, че са напълни електрически, те са и с един и същ дизайн.
Това е процес по уеднаквяване, при него всички стандарти за шасито са еднакви.
В нашия случай има само един дизайн – този на Renault.
Но освен това всичко друго е еднакво – едни и същи батерии, системи за управление на батериите, шасито на автомобилите.
Всичко това идва от един единствен дизайн.
Тези коли са много сложни за управление.
Имат голямо ускорение и вдигат от 0 до 100 км/ч за по-малко от 3 секунди.
Да я управлявате много близо до стената е много сложно, като не забравяме и формата на състезанието.
Всичко е съсредоточено в един ден.
Реално, за 1 час на пистата трябва:
- да опознаете пистата,
- колата,
- да настроите колата за дадената писта
Много е трудно да се направят всички тези неща без да се допускат грешки.
Защото във F1, когато направите грешка, просто влизате в бокса и се връщате.
Тук ако направите една грешка, отивате в стената.
Има много еднакви доставчици с F1.
Шасито е направено то Dallara, които правят шаситата на Indycar.
Не е F1, но все пак е Indycar.
Блокът за управление на захранването идва от Williams, системата за управление на батериите и самите батерии също идват от тях.
McLaren пък правят двигателите.
Това са познати имена от супер-колите, които гледате по пътищата на Хонконг, Монте Карло, също са познати имена и от състезателните писти.
Китай е най-големият пазар за автомобили в световен мащаб.
Това предполага, че ще бъде и най-големият пазар за електромобили.
Китай обича потребителските стоки.
Тук е пълно с млади хора, които най-вероятно търсят своята първа кола.
Не само се добавят хора към електрическата, но и към цялата автомобилна система.
А по този начин много хора ще се ориентират към електрическите автомобили като към техен първи избор, не като вариант, а по-скоро като първи избор.
Мисля, че това е началото на нещо доста интересно.