Оскъпяването на новите автомобили доведе до отлив на много хора от първичния, новия автомобилен пазар и започна да създава един синдром на задържане на настоящите автомобили, на отказ от потребление, докато хората не се ориентират в настоящата пазарна ситуация.
В същото време предлагането на употребявани автомобили намаля, което вдига цената.
"Удължавайки този цикъл на потребление, освен че автомобилният парк застарява, намалява и вторичния пазар. Съответно намалява онази част от него, която влиза и в България и там също се забелязва една много сериозна диспропорция между търсене и предлагане. Това личи по данните от вторичния български пазар за миналата година, който за разлика от новия, е в спад за пръв път исторически от много години насам", коментира автомобилен експерт Калоян Желев пред Bloomberg TV Bulgaria.
Той уточни, че Европа, в ситуация на пазарен спад през миналата година, електромобилите са отбелязали доста убедителен ръст. Но автомобилният пазар в Европа, а и в целия свят е тежко регулиран. И не производителите диктуват какво да се произвежда, а краният продукт е този, който диктува ЕК.
"В последните години автомобилите, вместо да се опростят и да поевтинеят, ставайки по-ресурсоефективни във всяко едно измерение, станаха по-големи, по-тежки и по-сложни. Производителите са внимателни по отношение на роботизирането на електромобилите, защото рискуват, превръщайки я в кръстоска между мобилен телефон и перална (бяла техника), да отблъснат хората, които купуват колата заради карането, заради удоволствието от карането", изтъкна Желев.
Четете повече по темата в bloombergtv.bg.
Снимка: Димитър Кьосемарлиев (Bulgaria ON AIR)