Приложението "еЗдраве" вече активно: Улеснява достъпа на пациентите до медицинските им данни

Потребителите разполагат постоянно с информация за извършените им прегледи, изписаните рецепти, издадените им направления

29.09.2022 | 14:27 Редактор:
Приложението
Приложението "еЗдраве" вече активно: Улеснява достъпа на пациентите до медицинските им данни

Всички граждани вече имат достъп през мобилно устройство до личното си пациентско досие и до всички налични електронни здравни документи, вписани в Националната здравноинформационна система (НЗИС). Това стана възможно след като Министерство на здравеопазването и "Информационно обслужване“ АД пуснаха в експлоатация мобилното приложение "еЗдраве“. То осигурява достъп на потребителите до вписаните в НЗИС прегледи, направления, рецепти, ваксини, резултати от лабораторни изследвания, обща здравна информация, и др.

Приложението бе представено официално от Борис Костадинов, директор "Софтуерна интеграция“ в "Информационно обслужване“ АД в присъствието на служебния министър на здравеопазването д-р Асен Меджидиев и председателя на УС на Българския лекарски съюз д-р Иван Маджаров.

"Приложението „еЗдраве“ улеснява максимално потребителите, които във всеки един момент разполагат с информация за извършените им прегледи, изписаните рецепти, издадените им направления и друга здравна информация за тях”, каза Борис Костадинов. По думите му то е сред най-иновативните в Европа и е първото в България, което обединява всички данни за пациентите на национално ниво.

Сред най-големите предимства на "еЗдраве“ е, че информацията в него е представена на разбираем за пациентите език. То е изключително лесно за използване и дава цялата необходима информация на пациентите за здравния им статус. Приложението разполага с достъп до всички налични модули в НЗИС, които работят с електронни документи, съставящи личното пациентско досие.

В секцията "Досие“ са включени отделни категории за прегледи, направления, рецепти, ваксини и резултати от лабораторни изследвания. Всеки документ в секция "Прегледи“ съдържа информация за диагноза, анамнеза, общо състояние на пациента, лечение, както и всички свързани документи (ако има такива) – направления, рецепти, имунизации. Документът съдържа данни за вида и целта на прегледа, в кое лечебно заведение е извършен, пълна служебна информация за медицинския специалист, извършил прегледа, и дава възможност за бърза връзка със съответния лекар чрез телефонен номер или имейл.

Секция "Рецепти“ включва всички издадени е-рецепти на пациента. Всяка отделна рецепта има 2D баркод, чрез който рецептата може да бъде сканирана и изпълнена в аптека, без необходимост от предоставяне на допълнителна информация. Е-рецептата показва какъв е нейният срок за изпълнение, търговски наименования на лекарствата, както и информация за тяхната дозировка и прием на достъпен език. Създадена е категоризация за статуса на рецептата - дали е за изпълнение, частично или напълно изпълнена.

В секция "Направления“ могат да бъдат открити назначените на пациента електронни направления със срок за изпълнение, основна диагноза, съпътстващи заболявания и др. Направленията за лабораторни изследвания разполагат с баркод, който съдържа Националния референтен номер (НРН) и позволява директно сканиране от мобилното устройство.

В секция "Ваксини“ се виждат всички вписани в НЗИС имунизации. Ваксините, които са придружени от сертификат (като тези за Ковид-19), са обозначени със специална икона. Към тях има QR код, който директно може да бъде предоставен за верификация, както и възможност за сваляне на сертификата в PDF или PKPASS формат.

В секция "Резултати“ се визуализират всички резултати от направените изследвания, подробности за изследването, отклонения от референтни стойности, разчитане на образна диагностика и др.

В момента в НЗИС и мобилното приложение липсват исторически данни, свързани с извършени в миналото прегледи и медицински дейности. Достъпни са само здравните записи, които личните лекари, специалистите, лечебните заведения и лабораториите са въвели за всеки пациент от пускането на НЗИС в експлоатация.

Приложението "еЗдраве“ може да бъде изтеглено безплатно от App Store и Google Play. Достъпът до електронните здравни документи в "еЗдраве“ се осъществява чрез еднократно сдвояване на приложението с личното пациентско досие, достъпно в НЗИС на адрес my.his.bg през браузър на компютър.

Ако потребителят прецени, че повече няма да ползва мобилното устройство, на което е свалено приложението, той може да деактивира профила си. Деактивирането изтрива цялата информация от устройството и не оставя следа от досието в телефона.

До края на годината приложението ще получи допълнителни функционалности, сред които са електронните хоспитализации, история на заболяването, показване на нотификации за планов прием в болница, ТЕЛК решения, нотификации за получаване и прием на медикаменти, панел за хронични заболявания и др. Плановете са в близките месеци да бъде пусната и функционалност, която дава достъп на родителите до пациентското досие на децата им или на възрастните им роднини.

Снимка: "Информационно обслужване" АД

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК


3
0 rate up comment rate down comment 0
анонимен
преди 10 месеца
Когато интегрират КЕП-а в личните карти всички ще имат. Чакаме .... няколко години вече да го направят. Сигнализирай за неуместен коментар
2
0 rate up comment rate down comment 0
DimiD
преди 1 година
Приложението го няма никакво. Проверих App Store, такова чудо няма. Интересно как може да ползваме електронни рецепти ако приложението го няма? Сигнализирай за неуместен коментар
1
0 rate up comment rate down comment 0
az
преди 2 години
Типично по български. Колко хора имат КЕП Сигнализирай за неуместен коментар