Западната част на централен Лондон, около Оксфорд стрийт живее с постоянния трафик на автобуси и таксита, докарващи пазаруващите в търговското сърце на града. Тази част от Лондон обаче има една мръсна тайна.
Оксфорд стрийт е най-оживената търговска улица в Европа. И с най-високите нива на азотен диоксид в Лондон.
Азотният диоксид, NO2, се емитира от дизеловите двигатели на колите. Великобритания е поставила ограничение от 40 mg/м3.
Нивата на вредни вещества във въздуха на Лондон са едни от най-високите в Европа. Концентрациите им са по-високи дори от тези в Пекин.
В китайската столица концентрацията на вредни частици е била 56 mg през 2013, според Министерството на опазване на околната среда. Пекин има най-тежкия проблем със замърсяването, регистрирала е почти три пъти нивата на частици PM10 particles (по-големи от PM2.5s), отколкото в Западен Лондон.
На Оксфорд стрийт уредът за контрол на състоянието на въздуха отчита 73000 частици на см3 въздух след преминаването на автобус, а през 2013 мониторинговата станция е регистрирала трикратно превишаване на лимита.
Защо Лондон е най-замърсен?
"Успешните правителства знаят, че преди 10г. дизелът произвеждаше всички тези вредни вещества, но късогледо приеха дневния ред за ограничаване на CO2", казва Саймън Бъркет, основател на НПО Clean Air в Лондон. "Това е катастрофа за качеството на въздуха", добавя той.
Вредните частици PM2.5s са станали вероятно причина за смъртта на 3389 души в Лондон през 2010. Те също произхождат от изгарянето на дизеловото гориво. Понеже вредните вещества се откриват заедно, трудно е да се идентифицира NO2 като причина за смъртните случаи, казва Джереми Лангриш, лектор по кардиология в Университета в Единбург.
"Предизвикателството е много по-голямо, отколкото мислехме преди няколко години, казва Матю Пенчарц, съветник по екологичните и енергийни въпроси на лондонския кмет Борис Джонсън. "Голяма част от него се дължи на добре замислената политика на ЕС, която се провали. Ние се придържаме към дизеловите автомобили - над половината ни коли са на дизел, а преди 10-15г. бяха под 10%", казва той.
За лидера на Зелената партия Натали Бенет, решението е ясно: свалете хората от колите им.
"56% от пътуванията във Великобритания са на дистанция под 5 мили", казва Бенет в интервю за Bloomberg. "Ако накарате по-голяма част от тези хора са ходят пеш или да се качат на велосипед, това ще бъде голям напредък".
Това е законът на нежелателните последици.
Ендрю Грийв от King's College твърди, че само на 2 мин от Оксфорд стрийт не всичко изглежда е толкова черно. В парка нивата са от 5-6000 частици на см3. А на Оксфорд стрийт от около 173000.
За тези от нас, които нямат монитор за следене качеството на въздуха, Ендрю е разработил приложение, което показва зоните на замърсяване.
Ако пътувате всеки ден в Лондон, един от начините да намалите контакта си с това замърсяване е да минавате по малките улички, да се опитвате да пресичате парковете.
Нивата в София през 2010 според европейската агенция по околна среда, EEA.