Предназначение на стартера

Той е малък електрически двигател, който играе решаваща роля за стартирането на основния двигател

08.02.2022 | 14:32 Редактор:
Предназначение на стартера
Предназначение на стартера

Стартерът е устройство, вид електрически двигател, който преобразува електрическата енергия в механична и осигурява нужните обороти за стартирането на автомобила.

Главни части на стартера:

•    ротор
•    включител
•    бендикс
•    статор
•    четки (медно графитни)
•    четкодържатели

Стартерът е малък електрически двигател, който играе решаваща роля за стартирането на основния двигател. Той се включва за кратко всеки път, когато водачът на автомобила завърти ключа за запалване.

Двигателят с вътрешно горене не може да започне да работи самостоятелно. Принципът е, че коляновият вал трябва да завърти поне един оборот с определена скорост, след което двигателят се задвижва и я поддържа. Функцията на посредник при тази дейност поема точно стартерът. Той от своя страна има нужда от електричество, за да работи. Взима го от акумулатора.

Средната продължителност на един стартер е около 5-6 години и за да се запази в добро състояние, не трябва да се включва за повече от 5 секунди. Препоръчително е да не оставяте стартера да работи повече от пет секунди. Понякога се случва да не успеете да запалите двигателя през това време, особено ако автомобилът не е бил в движение дълго време или температурата е много ниска.

За да имат по дълъг живот всички стартери, трябва да бат стартирани правилно и да им се правят периодични прегледи и поддръжка. Обратното на всичко това и липсата на периодично обслужване на автомобила, драстично ще скъси живота им.

Еднопосочен съединител предпазва стартовия двигател от счупване след стартиране на двигателя. Веднага след като скоростта на въртене на коляновия вал надвиши скоростта на въртене на стартера, маховикът изключва задвижващото зъбно колело и вала на двигателя.

Стартерът представлява обикновен електрически двигател – с четки, статор с намотки и въртящ се ротор. Единствената особеност е, че към ротора е свързано специално устройство, наречено бендикс. Именно то осигурява контакта на стартера в коляновия вал и предава въртящия момент от едното към другото устройство. Самият бендикс е подвижна въртяща се част, която се придвижва напред, контактува и завърта маховика на вала, след което бързо се връща обратно назад.

Както всички други автомобилни части, стартерите също се повреждат. Най-честите причина за проблем са:

•    Износени графитни четки
•    Неработеща притискателна пружина
•    Замърсен или износен колектор
•    Повреден бендикс
•    Лош контакт и затруднена работа на котвата заради натрупан прах
•    Дефект на роторните намотки

Ако установите проблем със запалването, най-напред проверете дали всичко с акумулатора и електрическата верига е наред. Ако следите все пак водят към стартера, редно е да пристъпите към ремонт – да почистите замърсяванията или да подмените с нови части за стартери повредените стари. Разбира се, понякога се налага подмяна на целия стартер.

При проблем със стартера

При проблем с функционирането на стартера, колата няма да може да бъде запалена. Възможно е да се включи но да не успее да запали двигателя, а може и въобще да откаже да се завърти. При твърде горещо или студено време е нормално да има проблеми със стартера и самото запалване на автомобила. В първия случай е възможно да има проблем с предаването на електрически ток по веригата на акумулатор-стартер, а във втория случай вероятно акумулатора не е в добра кондиция и не подава достатъчно електричество. 

Ремонтът на стартера, съответно, може да изисква различни операции, като почистване и смазване (в случай на събиране на прах в стартера), смяна на четки, притискателна пружина, бендикс или ротор, почистване на колектор и т.н. За да може да се справим с проблема е добре най-напред да прегледаме клемите и заряда на акумулатора. След което да се провери веригата и чак тогава да се направи диагностика на стартера. Тъй като повечето пъти се налага стартера да бъде демонтиран, е добре тези процедури да се правят в сервиз. Много е важно да се прави периодична диагностика на веригите на стартера и на самия стартер, особено ако автомобила е с пробег над 80 000 км.

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК