fallback

Технологичният балон от 2000 няма да се повтори: Медсен

Социалните медии ще станат ключови за рекламните усилия на всяка компания

23.04.2014 | 17:32

Интервю на Жан Медсен, Carmignac Gestion за Bloomberg TV

Не бих казал, че не сме доволни от представянето им. Дори ако погледнете цената на акциите им на годишна база те се справят добре. Естествено хората имат едно на ум заради 20 процентния спад преди няколко седмици, но на годишна база цената расте от първи януари. Ако погледнете към възможностите за растеж ще видите, че те все още са отворени пред Facebook. Това е и голямата разлика между Apple и Facebook. Apple произвежда капиталови стоки и пренасищането на пазара идва рано или късно. Докато Facebook продава потребление. Основното, което харесваме във Facebook е,че увеличава времето прекарано в интернет на мобилните телефони. Ако си спомняте доходите на Facebook за последното тримесечие, приходите им от реклама нараснаха със 76%, заради реклами, показвани на мобилни телефони. Не виждаме такъв растеж при Apple, заради този цикъл на продуктите им, който описахме.

Ситуацията прилича на екосистема. Искаш хората да останат в тази екосистема възможно най-дълго, за да можеш по-късно да продаваш рекламно време. В този смисъл вскичко направено досега цели да задържи хората в интернет на телефоните им. Що се отнася до оценяването, признавам, че е високо, но въпросът е, че понякога инвеститорите не се замислят какви печалби могат да извлекат от дадена инвестиция. Иска ми се хората да обръщат много повече внимание на възможностите за печалби на Facebook. Може би тези възможности не са толкова големи, колкото ние си мислим, но според мен целия въпрос относно оценяването на акции се поставя грешно. Акциите на Google през 2005 бяха изключително скъпи. 8 години по-късно, през 2013 цената им  беше почти тройна, защото печалбите се увеличиха почти седем пъти за същия период. Днес акциите им са с 10% по-скъпи от акциите на френската компания за млечни продукти Danone. Затова от инвеститорите трябва да се очаква мислене в дългосрочен план. Не е важно каква ще е оценката на Фейсбук тази година или дори следващата, а каква ще бъде след 5 години.

Не може да става дума за балон в този сектор, след като отношението цена-печалба на Apple е едва 13, а за Samsung дори е 6. Няма такова нещо като повторение на балона от 2000г. Както споменахте, наистина има някои огромни разлики в цените и очакванията за растеж, но това винаги е било така в тази сфера. Като погледнем по-отблизо Facebook в момента компанията е оценена високо, но отново ще се върна на примера с Google, ако печабите ви растат и подкрепят високата оценка, тя е правилна. Естествено всеки инвеститор трябва да е много внимателен. Споменахте Amazon, аз например не бих инвестирал в тях. От позицията на инвеститор трябва да избирате акциите си  много внимателно, защото историите на повечето акции в този сектор са доста разнородни.

В случая с Facebook, залагам на това, че социалните медии ще станат ключови за рекламните усилия на всяка компания. Все още този вид реклами са по-изгодни от традиционните телевизионни. Може би не трябваше да го казвам, но на това конкурентно предимство залагаме. Другото, което е ценно във Facebook е качеството на управлението. Това може и да звучи като празни приказки, но в технологичния сектор е много важно постоянно да се адаптираш и иновираш. Без да виня Тим Кук, когато сравняваме Apple на Стив Джобс и Apple на Тим Кук, виждаме, че Кук е по-скоро мениджър, отколкото прозорлив и проницателен водач. Това е нещо много важно, което трябва да вземем предвид, когато инвестираме в технологична компания.

Цялото интервю във видеото

fallback
Още от Техно
fallback