Пандемията промени критериите на българите, които търсят ново жилище, но и затвърди тезата, че и по време на криза, инвестицията в имот е най-сигурната. От 2020 година хората търсят по-просторни апартаменти, с големи тераси, собствен двор или къща, която им осигурява нужното пространство. Около това мнение се обединиха участниците във второто издание на проекта на Bloomberg TV Bulgaria – Tech 21, който се проведе на 18 април.
“Този ръст отдаваме на това, че всеки има нужда от жилище, населението на големите градове се увеличава. Хората се местят от малки в по-големи жилища, от панелни в жилища ново строителство. Най-сигурната крепост на спестяванията са недвижимите имоти“, заяви Шопов.
По думите му цените на имотите в големите градове през 2020 година също са нарастват с около 7%. Той прогнозира, че този ръст ще се запази и през тази година. В студиото на Tech 21 председателят на НАСП заяви, че в бъдеще цените на имотите могат да намалеят с до 40%, ако бъде въведено електронното разрешително за строеж.
“В момента за издаване на строително разрешително на територията на София са необходими от 1 до 3 г., а за изпълнение на проекта – около 2 години. Това създава невъзможност да се изготви финансов график за обслужване на проекта, правилата са неясни, а администрацията масово не спазва срокове по процедурата“, коментира Георги Шопов в разговор с водещата на Tech 21 Калина Донкова, журналист от Bulgaria ON AIR.
По време на второто издание на специалния проект на Bloomberg TV Bulgaria Стефан Ангелов, изпълнителен директор на Споти Файнънс, разясни какво представлява споделеното инвестиране в имоти, което набира популярност у нас.“При този метод много хора предоставят финанси за инвестиране в даден проект. В последствие печелят от това, че когато той се реализира на пазара, тези хора получават инвестираната сума и разпределят печалбата“, коментира Ангелов.
Платформата на Споти Файнънс предлага различни строителни проекти, в които хората да инвестират. В него потребителите знаят всяка фаза, през която ще премине проекта.
“Накрая знаят и прогнозната цена, на която ще бъде продаден т.е., знаят всички разходи по проекта и пазарната ми стойност“, обясни още Стефан Ангелов, като отбеляза, че по време на пандемията интересът към този нов вид инвестиция се е увеличил.
По време на второто издание на Tech 21 беше обсъден и интересът към ваканционните имоти за дългосрочен план. Невена Стоянова, управляващ директор на агенция за луксозни имоти Luximmo посочи, че по време на пандемията са се откроили две тенденции при търсенето на луксозни имоти.
По думите ѝ до 2020 година клиентите са наемали луксозни имоти за месец, а след пандемията се сключват договори за 6 месеца. Клиентите търсели просторни жилища с добра интернет връзка, в района на Южното Черноморие, Балчик, Банско и Боровец. По отношение на градското жилище, клиентите търсели просторни апартаменти,
с голяма тераса или собствен двор или къщи в близост до големите градове.
За важността на топлоизолация говори доц. д-р Тодор Недев, управител на Austrotherm Bulgaria. В студиото на Tech 21 той припомни, че топлоизолацията не само пести енергия, но и щади климата.
“Когато говорим за топло изолирането на сгради, изолацията отвън на една сграда е основната предпоставка за пестенето на енергия при бъдещето ползване на тази сграда“, обясни доц. Недев.
Той припомни, че има различни варианти за топлоизолация – топлоизолационни плочи от полистирен и един нов материал – резолюшън, който се използва предимно в скандинавските страни, САЩ и Западна Европа.
“Хората разбраха, че да работиш с дизайнер означава не само добър интериор, но и пестене на време и нерви. Затова все повече хора се възползват от нашите услуги“, обясни Кръстева.
Относно тенденциите в интериорния дизайн през следващите години специалистите очакват все по-голямо навлизане на умните технологии в дома.
За умните домове и смарт уредите в студиото на Tech 21 говори инж. Ивайло Рашев, директор на Bosch България. Той разясни и целта на европейския енергиен етикет, с който се маркират уредите. По думите му целта на етикета е да дава оценка на консумацията на електроенергия и вода, и така потребителите да направят информиран избор.
“Новият енергиен етикет е в сила от 1 март 2021 година и се отнася за перални, сушилни, съдомиялни и хладилници. След 2 – 3 години ще има промяна и на фурни и прахосмукачки“, обясни Рашев.
“Смарт уредите дават повече възможности за персонализиране на определени функции“, заяви Рашев.
По време на второто издание на Tech 21, посветено на бъдещето на имотния и строителния бранш журналистът на Bloomberg TV Bulgaria и водещ на предаването "ИмоТиТе“ Христо Николов, направи анализ за състоянието на имотния пазар.
“Очакванията на купувачите са за по-ниски цени спрямо предпандемичните нива и това е логично. Продавачите трудно отстъпват поради факта, че не са притиснати от банки заради кредитния мораториум. Предстой да видим кога ще се срещнат двете страни и на какви параметри ще бъдат сключените сделките“, отбеляза Христо Николов.
По думите му пазарът най-вероятно ще се раздвижи след изтичането на кредитния мораториум. Тогава ще си проличи реалното състояние на кредитен портфейл на банките и кои проекти са се оказали устойчиви и кои – не. По отношение на жилищния пазар, Христо Николов обясни, че по-важна е политиката на банките относно жилищното кредитиране.
“Ако лихвите се вдигнат рязко, това ще се отрази негативно на цените. Влизането в еврозоната ще риска и при равни други условия лихвите по ипотечни кредити дори могат да паднат. Това ще поддържа цените на жилищата стабилни“, обясни журналистът на Bloomberg TV Bulgaria.
Второто издание на Tech 21, посветено на бъдещето на имотния пазар и строителството, може да гледате ТУК. Следващото издание на специалния проект на единствената бизнес телевизия у нас ще се проведе през октомври и ще очертае бъдещето на финтех индустрията.
Tech 21 се провежда със специалната подкрепа на Националната асоциация на строителните предприемачи, агенция за луксозни имоти Luximmo, Застрахователно акционерно дружество "Армеец“, което тази година бележи 25-ия си юбилей, иновативната платформа за инвестиции в недвижими имоти Spotifinance.com, водещия австрийски производител на топло и шумоизолационни материали Austrotherm - Austrotherm Bulgaria, домакински уреди Bosch и студио за интериорен дизайн EXTRAVAGANCE design.
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Bulgaria ON AIR
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК