fallback

Петрол ли? Не, благодаря

BMW открехва прозорец към бъдещето с новата си серия i и c революционната програма за споделяне на автомобили

20.11.2011 | 13:05 Автор: Константин Томов

Ето ви един кратък сценарий. Излизате от среща. Проверявате с тайно приложение на смартфона си къде е паркирано най-близкото BMW. Намирате го и с умело движение прокарвате една карта през точно определена точка на предното стъкло. Вратата се открехва. Промъквате се вътре и тихо палите двигателя, за да изчезнете в неизвестна посока.

Ако някаква старателно потискана досега у вас престъпна наклонност се е погъделичкала от това описание, било е прибързано. В описаната горе ситуация няма нищо незаконно – това е просто една визия за бъдещето, в която автомобилите, застраховките и дори местата за паркиране ще са общи.

Не става дума за някое от забравените (и никога несбъднали се) обещания на комунизма. Тъкмо напротив, това е съвсем конкретен план, дело на един от най-успешите символи от другата страна на барикадата: германската BMW Group. Всъщност като казахме план, леко послъгахме – за жителите на Мюнхен това не е никакво светло бъдеще, а реален факт от няколко месеца насам.

Наречена DriveNow, концепцията на BMW е първата услуга за споделяне на премиум автомобили. Съвместно начинание на баварския гигант и Sixt, програмата е нещо като следващата стъпка след рент-а-кар услугите - при нея пак плащате наем за ползвания автомобил, но не се налага да губите време в подписване на договори, попълване на застрахователни полици и взимане на ключове. Едно просто приложение за мобилния ви телефон ще ви информира къде най-близо до вас има вакантен автомобил. После го отключвате с чип, залепен дискретно върху шофьорската ви книжка, натискате бутона за запалването и потегляте. Когато колата вече не ви е нужна, можете да я оставите на произволно място. GPS-системата ще я обозначи за други кандидати. Таксата за ползването може да се приспадне директно от кредитната ви карта. От юни програмата вече функционира в Мюнхен, родното място на BMW, а до края на тази година ще се появи в още шест големи европейски града.

Истината е, че в концепцията няма нищо революционно. В САЩ вече успешно функционират десетина компании за споделяне на автомобили, залагащи на това, че мнозинството от 250-те милиона собственици на коли в страната ги ползват максимум по два чака в денонощие. Същественият принос на BMW е, че обвързва т.нар. "алтернативна мобилност" с другата най-актуална тенденция – колите с електрическо задвижване. Това е куршум, насочен към множество зайци. Големият проблем пред описаните схеми за свободно наемане на автомобили е кой ще има грижата за зареждането и поддръжката им. Със създаването на инфраструктура за електромобили решението ще стане очевидно – просто паркирате автомобила до най-близката колонка за зареждане и го включвате. В същото време схемата за наемане премахва най-сериозната пречка пред електромобилите в момента – твърде високата им цена, обикновено три и повече пъти над тази на дизеловите аналози.

Затова стартът на DriveNow съвпадна във времето с представянето на новите i3 и i8 - първите два концептуални модела от новата си дъщерна марка BMW i. Идеята е тя да е нещо като антипод на BMW M - да предлага високотехнологични автомобили с акцент върху икономията, предназначени основно за големите градове. Бъдещият i3 ще е първият сериен електромобил на компанията – компактна машина с мотор, значително превъзхождащ като способности тези на Nissan Leaf или Mitsubishi i-MiEV. И докато останалите съвременни електромобили са просто конвенционални модели, пригодени да се задвижват от електромотор, тук всичко е проектирано специално за тази цел. Резултатът - чувствително подобрена аеродинамика, нисък център на тежестта, повече пространство за пътниците. Понеже е изработен основно от въглеродни влакна, автомобилът тежи едва 1250 кг и ускорява до 100 км/ч за някакви си осем секунди. Максималният му пробег при нормален цикъл е от 130 до 160 км – повече от достатъчно за ежедневните нужди.

Колкото до i8, това е окончателното доказателство, че пестеливостта не е непременно за сметка на удоволствието от шофирането. Това е първият спортен plug-in хибрид в света - комбинация от мощен електромотор и внушителен трицилиндров бензинов агрегат. Резултатът – ускорение до 100 км/ч за някакви си 4.6 секунди, горе-долу колкото Ferrari Maranello, и в същото време среден разход от 2.7 литра на 100 км в европейски стандартен цикъл. Батериите са достатъчни, за да карате само на електричество около 35 км – достатъчно за ежедневието в града. Изобщо остава ви само едно – да се сдобиете със заветния чип на DriveNow върху шофьорската си книжа. И после да почакате до 2013, когато първите серийни BMW i ще слязат от конвейера в Лайпциг.

 

НАКРАТКОBMW i3 Concept Електромотор със 170 конски сили максимална мощност; 150 км/ч максимална скорост; 160 км максимален пробег; 6 часа за пълно зареждане от обикновен контакт.BMW i8 ConceptХибрид с 354 конски сили комбинирана мощност; 250 км/ч максимална скорост; 4.6 секунди от 0 до 100 км/ч; 2.7 литра на 100 км среден разход.
fallback
Още от Техно
fallback