Калифорния току-що хвърли поглед към бъдеще, което преди няколко години беше немислимо - автокъщи, предлагащи нищо друго, освен коли с нулеви емисии, пише Bloomberg.
В сряда губернаторът Гавин Нюсъм нареди на регулаторите да започнат постепенното премахване на двигателите с вътрешно горене и да забранят продажбата на всички нови бензинови автомобили след 2035 г. С това Калифорния става първият американски щат, който налага подобна забрана, нанасяща най-големия удар досега върху производителите на автомобили, които така или иначе са под натиск да се откажат от изкопаемите горива и да създадат ново поколение електрически превозни средства.
Докато към този момент автомобилната индустрията е зависима главно от продажбите на бензинови спортни автомобили и пикапи, които допринасят за по-голямата част от приходите, това не възпрепятства традиционните автомобилни производители да инвестират милиарди долари в електрификация и да дебютират с нови електромодели.
"Надпреварата за електрификацията отдавна започна“, коментира Мери Никълс, председател на влиятелния Съвет за въздушни ресурси в Калифорния, който регулира емисиите на всичко - от петролните рафинерии до електроцентралите и автомобилите.
Съобщението на губернатора Нюсъм е част от глобалния фокус през тази седмица за борбата срещу изменението на климата. Мерките идват по-малко от ден, след като Китай се ангажира да стане въглеродно неутрална страна до 2060 г.
Калифорния се присъединява към повече от двайсет други държави, включително Великобритания, Франция и Канада, които постепенно са започнали също да премахват двигателите с вътрешно горене, показват данни на BloombergNEF, като Обединеното кралство обмисля дали да прокара подобна забрана до 2035 г.
Амбициите на Калифорния ще допринесат за огромен тласък на автомобилната индустрия. По-малко от 8% от новите превозни средства, регистрирани в Калифорния през първата половина на годината, са електрически. BNEF прогнозира, че през 2035 г. около половината от продажбите на пътнически превозни средства в САЩ ще бъдат електрически и хибридни автомобили.
Стремеж за промяна
Целта е "агресивна“, но има потенциал да ускори на внедряването на електромобилите сред производители, коментира Стефани Бринли, главен автомобилен анализатор в IHS Markit.
"Ако това наистина се случи, ще създаде причина и тласък за по-бърза промяната“, каза още Бринли.
Наредбата на Нюсъм, подписана на капака на предстоящия електрически Ford Mustang Mach-E, неизбежно ще даде тон за останалите щати в цяла Америка.
Освен, че Калифорния е най-големият автомобилен пазар в САЩ, щатът е и един от най-големите потребители на бензин в страната и вторият по големина пазар за електромобили в света след Китай. Силата на транспортна политика на Калифорния винаги е зависела от факта, че автомобилните производители, други щати съмишленици и често цялата страна, са склонни да следват примера, който дава щата.
Забраната е "отровна целувка за бензина и петрола, тъй като Калифорния има способността да утвърждава тенденции“, коментира Патрик ДеХаан от компанията GasBuddy.
Гавин Нюсъм, губернатор на Калифорния, заяви: "Изправени сме пред климатична криза. Нуждаем се от смели действия. Калифорния отменя двигателя с вътрешно горене. До 2035 г. всяка нова кола, продавана в Калифорния, ще бъде превозно средство без емисии. Автомобилите не трябва да причиняват на децата ни астма, да влошават горските пожари и да причиняват топене на ледниците и покачване на морското равнище.
Остават ключови въпроси, включително дали Калифорния ще разреши продажбите на хибридни автомобили (продажбите на употребявани бензивнови автомобили ще бъде разрешено), и дали останалата част от САЩ действително ще се присъедини към подобна политика, което до голяма степен зависи от предстоящите президентски избори. Докато администрацията на Тръмп се бори агресивно с усилията на Калифорния да затегне зелената си политика, номинираният за президент от Демократическата партия Джо Байдън се застъпи за широкото приемане на електрически автомобили и национална мрежа за зареждане, която да ги захранва, пише bloombergtv.bg.
Съществува и въпросът за прилагането на разпоредбата - постепенното спиране на използването на автомобили с двигателите с вътрешно горене в други части по света не е било особено ефективно. Изпълнителната заповед на калифорнийския губернатор не посочва точно как щатът ще се погрижи да се продават само автомобили с нулеви емисии.
Снимка: Pixabay
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК