Европейската комисия (ЕК) ще има право да нарежда сервизни акции и да отнема хомологации на автомобили, продавани в ЕС, ако тези коли нарушават нормите за нивото на вредни емисии. Това предвиждат новите правила за работа на ЕК, които влизат в сила от днес, а целта им е да не се допусне нов "Дизелгейт" – глобалния скандал, дело на Volkswagen от 2015 г., който сложи началото на края на дизела.
С новите правила ЕК има право да проверява дали предлаганите на пазара автомобили отговарят на екологичните норми и да налага сервизни акции в 27-те държави в ЕС плюс да налага глоби до 30 хил. евро на кола за всеки производител, нарушил разпоредбите на ЕС за вредните емисии или безопасността.
Досега сервизните акции и глобите бяха в правомощията на отделните правителства, които са дали одобрение на един или друг автомобил да се продава в страната. Мнението на Комисията е, че тази система не дава възможност за бърза реакция и решаване на проблемите.
ЕС започна да променя тези правила през 2013 г., но темпото се ускори след избухването на "Дизелгейт" преди 5 години, когато VW бяха заловени да мамят с нивата на вредните емисии на дизелите, продавани в Щатите. Това даде началото на поредица съдебни дела срещу компанията в цял свят, които до момента са стрували на Volkswagen над 30 млрд. евро.
Новите правомощия на ЕК може да позволят на европейските клиенти на автомобилните компании да търсят компенсации от компаниите, продали им кола, за която впоследствие е станало ясно, че не отговаря на правилата и са били "извадени" от пазара.Обикновено отделните държави взимат мерки срещу автомобилен производител, допуснал такива пропуски. Това се запазва, но ако Комисията реши, че тези мерки не са достатъчни, тя може да предложи нови, включително и спиране на проблематичния модел от продажба, като това решение ще трябва да бъде подкрепено с обикновено мнозинство от членовете на ЕС.
Четете още по темата в automedia.bg
Снимка: БГНЕС
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК