Могат ли фаровете да светят достатъчно, но да не заслепяват?

Новата технология беше представена в Хановер

03.08.2019 | 10:00 Редактор: Ивайло Николов
Могат ли фаровете да светят достатъчно, но да не заслепяват?

Още от 1898, когато американската компания Columbia Electric Car за пръв път монтира електрически светлини в автомобил, фаровете се люшкат между две противоречащи си изисквания.

Ако са ярки и с достатъчно голям обхват, заслепяват насрещния трафик. Ако са щадящи за очите на другите шофьори, няма да виждате къде карате.

Най-после изглежда, че има решение на този проблем. То се нарича "SMARTRIX-HD" и бе официално представено тази седмица на ежегодното "ContiTechShow" в Хановер, пише automedia.bg.

Дело на съвместното предприятие на "Continental", един от най-големите доставчици на автомобилни компоненти в света, и производителя на осветителни тела "OSRAM", това са матрични LED фарове, които могат съвършено да забулват и насрещно идващите коли, и онези, които се движат пред вас.

В концепцията няма нищо ново: подобни светлини се предлагат от няколко години - било като LED матрици, било като механично движещи се осветителни тела. Но и двете технологии са несъвършени и често предизвикват недоволството на каращите срещу вас.

За разлика от тях творението на OSRAM Continental използва матрица с огромна резолюция: всеки от модулите на практика съдържа по 1024 пиксела, всеки от които може да се управлява поотделно. Във всеки фар има по два блока с по два модула, тоест общо 4096.

Това позволява с идеална точност да се затъмняват другите автомобили на пътя, така че нито за миг да не бъдат заслепявани от светлинния лъч. В същото време, благодарение на комбинацията от LED и лазери, новите фарове имат смайващите 600 метра обхват - десетина пъти над стандартните халогенни светлини.

Вторият съществен плюс е, че заради огромния брой контролирани пиксели не са нужни никакви механични компоненти, дори и за завиващите в завой светлини. Това пести не само от цената, но и от мястото, и намалява броя на потенциално чупещите се елементи.

От смесената компания уверяват, че новата технология спокойно може да се прилага и в масови модели, без това да се отрази на цената им. 

Първите серийно монтирани светлини с новата технология ще са факт през 2022 година.

Снимка: Reuters

Харесайте и страницата ни във Facebook ТУК