Футболът трябва да се разглежда като всеки друг бизнес, който може да генерира приходи, заяви в предаването “Boom & Bust” на Bulgaria On Air финансистът Александър Терзийски. По думите му и в този бизнес е необходимо правилно менажиране в дългосрочен план.
Според Терзийски футболът е индустрия, която е в процес на развитие, и в бъдеще ще носи сериозни приходи на отборите, както в Европа, така и в целия свят.
Това, което на първо място трябва да направи един отбор, за да започне да печели, е да редуцира разходите още в начален стадий, смята той.
Финансистът отбелязва, че има два типа управление на футболните отбори. Първият е свързан с богатите собственици, където не може да се говори толкова за печалба от самия футболен бизнес.
Вторият се характеризира със силна оптимизация на разходите и дългосрочно стратегическо планиране, така че отборът да генерира печалби от бизнеса. При този вариант се вземат предвид всички пера на приходите - спонсорството, партньорствата, мърчъндайз, телевизионни права и трансфери на играчи.
“Феновете са едно огромно предимство и от тях могат да се извличат страшно много приходи”, категоричен е Терзийски.
Съветът му към българските отбори е да не мислят за тазгодишните си проходи и как да станат шампиони, а да изградят стратегия за периода 3 до 5 години, така че клубът да се разглежда с цел и мисъл.
Финансистът смята, че детско-юношеските школи не са тежест за отборите от гледна точка на разходите, тъй като в тях се влагат едва 20 на сто от средствата. Тази инвестиция обаче на по-късен етап се връща, тъй като школата става основно перо за приходи.
За модела на Лудогорец, който се характеризира с висока първоначална инвестиция в отбора, Терзийски заяви, че времето ще покаже дали е печеливш. Според него той е твърде рисков, защото се разчита само на един акционер.
“Набирането на капитал от борсата не е лошо, ако имаш дългосрочна стратегия”, смята експертът.
Той е категоричен, че на футболния отбор трябва да се гледа като на предприятие, като трябва да действа в посока то да се самоиздържа и изхранва, както го правят компаниите в другите индустрии.