Днес Швейцария открива новия тунел "Готард", с който ще помогне за развитието на товарните превози през Алпите. По този начин ще постави и нов световен рекорд - "Готард" е с дължина от 57 км, с което отнема първото място на 53,9 километровия японски тунел "Сейкан", който свързва основния остров Хоншу със северния остров Хокайдо.
Откакто през 13-ти век група строители за първи път издига дървен мост в проход в тези планини, Готард става основен транзитен маршрут между Северно море и Средиземноморието, пише DPA и Investor.bg.
Построяването на тунела струва 12,2 млрд. швейцарски франка (12,3 млрд. долара), а цената на целия проект, включително допълнителните тунели и железопътната инфраструктура, ще достигне 23 млрд. франка, след като дейностите бъдат завършени през 2020 г.
Проектът е "шедьовър по отношение на време за изпълнение, разходи и политики", коментира директорът на федералната транспортна агенция Петер Фюглисталер, цитиран от Reuters.
Решението за построяване на алпийския тунел бе взето в края на 1998 г. на референдум, при който близо 64% от гласоподавателите подкрепиха плана.
Първият влак, който ще премине през новия тунел на 1 юни, няма да превозва политици или знаменитости, а стотици обикновени граждани, спечелили лотария.
Той трябва да бъде последван от влак, превозващ политически лидери от Швейцария и чужбина, като сред гостите се очакват германският канцлер Ангела Меркел и италианският премиер Матео Ренци.
Редовни жп превози обаче се очаква да започнат малко преди Коледа. Планира се дотогава през тунела да бъдат направени около 3 хил. изпитателни курса.
Връзката трябва да съкрати пътуването между Цюрих и Лугано с около 45 минути от времето, необходимо до този момент и така то ще отнема около 2 часа.
Икономическите последици също се очаква да бъдат значителни. Предвижда се през новия тунел да преминават 260 товарни влака дневно, след като той замени вече използван по-къс тунел в района, чиито дневен капацитет е само 180 влака. До 2030 година се очаква да се удвои и количеството товари, които могат да бъдат превозени под Готард, спрямо сегашните 1 млрд. тона.
Увеличаването на капацитета на маршрутите през Италия, Швейцария и Германия, които ще осигуряват влакове за "Готард", обаче ще отнеме години и поради това ползите няма да бъдат усетени веднага.
Четете още икономически новини и анализи в Investor.bg