Новата санкционна рамка на Кодекса за движение по пътищата в Гърция вече е в процес на съгласуване, съобщиха от Министерството на инфраструктурата и транспорта.
Според министерството новата санкционна рамка се консултира "с оглед пътната безопасност и опазването на човешкия живот, но и в съответствие с нуждите на съвременната мобилност и постепенната цифровизация на процедурите".
По отношение на философията на регламентите се отбелязва, че всеобхватната наказателна политика трябва да се фокусира върху пътната безопасност, без да има наказателен характер, предаде кореспондентът на Bulgaria ON AIR в Гърция Силвия Станчева.
Целта е спазването на правилата на водачите, налагането на справедливи глоби, които да съответстват на сериозността/опасността на всяко нарушение, но и да се гарантира събираемостта на глобите.
Санкциите са основно за водача (глоба, отнемане на шофьорска книжка, наказателни точки), а не за превозното средство (лишаване на шофьорска книжка), тъй като може да се използва от повече от един шофьор.
Наказания, съответстващи на нарушенията в новия Наказателно-процесуален кодекс
Наказанията трябва да бъдат пропорционални на нарушенията и да се класифицират по отношение на тяхната опасност на:
- такива, които могат да причинят сериозен инцидент (преминаване на червен светофар, превишена скорост или неправомерно изпреварване, шофиране под въздействието на алкохол).
- по-малко опасни нарушения (незаконно паркиране и административни нарушения, като шофиране без водач да носи законни документи).
Предстои и увеличение на наказанията за водачи, които често извършват нарушения. Освен това начинът на плащане на глобите е определен така, че да улесни процеса на тяхното погасяване без сложни бюрократични процедури.
Особено внимание се обръща на налагането на наказания и събирането на глоби за нарушения на професионални шофьори от други държави, като процедурата се приключва на място в пункта за контрол и заснемане на нарушението.
Максималната скорост
Очаква се намаляването на максимално разрешената скорост на превозните средства в населените места от 50 км/ч на 30 км/ч (освен ако не е посочено друго със специални знаци) да доведе до значително намаляване на пътнотранспортните произшествия в градските райони, където се наблюдава трафикът на уязвими участници в движението (пешеходци, велосипедисти, мотоциклетисти, мотоциклети) и повечето произшествия се записват.
Пояснява се, че на единични пътища, където има най-малко две ленти за движение, разделени с надлъжна маркировка, и на двупосочни пътища, в рамките на населени места, се поддържа максимално разрешената скорост от 50 километра в час, освен ако не е посочено друго със специална маркировка.
И накрая, специални грижи се полагат за пешеходци, превозващи деца и т.н., които имат повишени нужди за безопасност, които трябва да бъдат обхванати от специални мерки. Тези разпоредби засягат както тяхното поведение, така и поведението на другите участници в движението спрямо тях. Така поредица от нарушения на се характеризират като противообществени и водят до допълнителни административни мерки.
Основните промени в новия Кодекс за движение по пътищата
Рационализиране на наказанията и категоризиране на нарушенията според риска, както и налагане на санкции, отговарящи на съвременните изисквания и засилващи възпиращия им характер.
Категоризирането на нарушенията в три основни категории. Това прави санкционната рамка по-реалистична и по-лесна за прилагане от контролните органи и по-разбираема за гражданите.
- Възпиращи санкции (глоби и административни мерки) се налагат за най-сериозните нарушения, които значително увеличават вероятността от причиняване на пътнотранспортни произшествия с цел тяхното драстично намаляване.
- Установяването на повтарящи се престъпни и противообществени прояви на шофиране и затягането-ескалацията на наказателната рамка за предотвратяването им има за цел да подобри безопасното шофиране.
- Оневиняване на превозното средство (данните за превозното средство не се премахват) за нарушения, свързани с опасно поведение при шофиране, за което сега се наказва само водачът нарушител (глоба, отнемане на шофьорска книжка, наказателни точки ).
Намаляване на максималната скорост на движение в градската среда и по кварталните улици до 30 км/ч, при специални условия, предвидени за всеки отделен случай. Създаването на условия за устойчива градска мобилност чрез намаляване на скоростта се подобрява чрез предоставяне на жизненоважно пространство на превозните средства за микромобилност и моторизираните двуколесни превозни средства в трафика и паркирането (правила за условно проникване, място за изчакване на кръстовища, осигуряване на места за паркиране).
Затяга се санкционната рамка за превозни средства с микромобилност и моторни двуколесни превозни средства, тъй като използването на каски и спазването на ограниченията на скоростта не подлежат на обсъждане и се наказват строго.
Реформа на институционалната рамка за разширяване на възможността за използване на технически или електронни средства за установяване на нарушения на Кодекса за движение по пътищата (камери в автобусите).
Снимка: Getty Images