Масови намаления до 24% в супермаркетите в Гърция

Контролът на пазара се засилва

24.11.2024 | 09:51 Редактор:
523 кода от общо 54 компании за храни и други основни стоки вече се появяват на рафтовете на супермаркетите.
523 кода от общо 54 компании за храни и други основни стоки вече се появяват на рафтовете на супермаркетите.

По рафтовете на супермаркетите  в Гърция вече има нови табели, указващи продуктите за масово потребление, които се включиха в инициативата за намаляване на цените. Маркировката не е еднаква във всички супермаркети, тъй като всяка компания избира свой собствен начин за специално маркиране. Това е новата инициатива на Министерството на развитието относно намаленията на цените на рафта, която тече от 22 октомври. Oо дни се очаква да влязат в сила както "коледната кошница", така и "кошницата на Дядо Коледа".

523 кода от общо 54 компании за храни и други основни стоки вече се появяват на рафтовете на супермаркетите в цялата страна с намаление на цените от 5% до 24%. Инициативата се развива динамично и всеки ден компетентните служби на Министерството на развитието биват информирани за нови кодове, добавени към списъка. Според пазарни източници скоро се очаква броят им да надхвърли първоначалната цел от 600 кода.

Министърът на развитието Такис ​​Теодорикакос на среща, която имаше с представители на Съюза на супермаркетите на Гърция, препоръча засилване на усилията от страна на организираната търговия на дребно, така че новата инициатива на Министерството на развитието за намаляване на цените на рафтовете на супермаркетите ще доведе до максимум, с цел възпрепятстване на точността. Министърът на развитието поиска от представителите на супермаркетите да разширят целта за намаление на цените до над 600 кода, да удължат срока на инициативата, както и да поставят специална маркировка на рафтовете на супермаркетите с цел улеснение на потребителите, съобщи кореспондентът на Bulgaria ON AIR в Гърция Силвия Станчева.

Инфлацията през последните шест месеца при храните е под 1%

"Ние никога няма да спрем усилията за деескалация на цените, интересуваме се от домакинствата, които се борят. Инфлацията през последните шест месеца при храните е под 1% – имаме половината от хранителната инфлация в ЕС. Особено в супермаркетите имаме отрицателна инфлация между 1-2%. Това, което всички преживяхме в предишните години, поради пандемията и двете войни, които за съжаление продължават, през последните шест месеца се забави и се движи в зона около нулата", коментира министърът на развитието Такис ​​Теодорикакос.

В същото време контролът на пазара се засилва. Министърът наскоро се позова на шесткратното увеличение на глобите и удължаването на мярката за ограничаване на маржа на печалбата до период в рамките на 2025 г. Той посочи, че обсъжда с представители на пазара удължаване на мярката за намаляване на цените и мерки за справяне с подвеждащите отстъпки. В същото време настоя за мерките за засилване на контролните механизми и подчерта необходимостта от задействане на механизмите на регионите.

Внедряване на празнични кошници с цел улесняване на пазаруването

В същия контекст се очаква тази година Министерството на развитието да продължи с внедряването на празнични кошници с цел улесняване на пазаруването на потребителите преди коледните и новогодишните празници. Съответното действие ще се прилага за трета поредна година, като се очаква да влезе в сила около средата на декември.

Припомняме, че "Коледната кошница" е празничната разновидност на инициативата "Домашна кошница" с цел максимално задържане на поскъпването на основните хранителни продукти, необходими на всяко домакинство за празничната трапеза. Целта е новата "Коледна кошница" да има същия състав като миналогодишната и да се движи в същия ценови диапазон.

Миналата година инициативата влезе в сила от 13 декември 2023 г. до 3 януари 2024 г., като кошницата включва шест основни категории храни за празничната трапеза, а именно: агнешко, яре, пуешко, кифличка, кралска баница, шоколад. През първата година от прилагането си "Коледната кошница" влезе в сила от 14 декември 2022 г. до 4 януари 2023 г. с продукти като: пуешко, телешко, кифличка или кралски пай, и шоколад.

Освен "Коледната кошница" е възможно да влезе в сила и "Кошницата на Дядо Коледа", която касае закупуването на детски играчки за празничния сезон. Участват много вериги за играчки – по-малки и по-големи – както и известни вериги за електроника. Миналата година "Кошницата на Дядо Коледа" влезе в сила на 15 декември 2023 г. и продължи до 11 януари 2024 г.

Снимка: БГНЕС