fallback

Инфлацията в Гърция през септември е 3,1%

Храната, жилищата и електроенергията са с най-голямо увеличение

12.10.2024 | 11:10 Автор: Тодор Петров

По данни на ELSTAT инфлацията за септември в Гърция е 3,1%. Общият потребителски индекс за септември спрямо този за август бележи ръст от 1,8%, съобщи кореспондентът на Bulgaria ON AIR в Гърция Силвия Станчева.

Зехтинът (38,9%), рибата (9,9%), плодовете (7,7%), електричеството (11,3%) и природният газ (20,2%) са основни стоки, които влекат танца на прецизността на годишна база. При услугите значително повишение на цените се отчита при въздушния транспорт (36,4%), премиите за здравно осигуряване (14%) и премиите за автомобилни застраховки (5,6%). Увеличение от 5,9% също е регистрирано при жилищата, докато в ресторантите и кафенетата цените са се повишили средно с 5,5%.

По сектори годишната промяна в инфлацията се дължи на повишения на индексите:

3,2% в групата Храни и безалкохолни напитки, което се дължи основно на поскъпването на: хляб, меса (общо), прясна риба, зехтин, плодове (общо), консервирани или преработени зеленчуци, захар-шоколад-бонбони-сладолед , минерална вода-безалкохолни напитки-плодови сокове. Част от това увеличение се компенсира от намалението на цените основно на: пици и пайове, паста, сирена.

  • 1,7% в групата Алкохолни напитки и тютюневи изделия, което се дължи основно на поскъпване на алкохолните напитки (несервирани)
  • 4,4% в групата Облекло и обувки, което се дължи на поскъпването на облеклото и обувките.
  • 5,9% в групата Жилища, основно поради увеличение на цените на: наеми на жилища, ремонт и поддръжка на жилища, електроенергия, природен газ, нафта. Част от това увеличение беше компенсирано от намалението основно на цените на твърдите горива.
  • 3,7% в група „Здраве“, основно поради повишение на цените на: фармацевтични продукти, медицински продукти, медицински, дентални и парамедицински услуги, болнична помощ.
  • 0,6% в група Съобщения, основно поради поскъпване на телефонните услуги.
  • 1,2% в групата Развлекателни и културни дейности, поради повишение на цените основно на: оборудване за обработка на информация, дребни стоки за свободното време-цветя-домашни любимци, развлекателни и културни услуги, вестници-книги и канцеларски материали, туристически пакети. Част от това увеличение беше компенсирано от спад в цените главно на оборудване за обработка на аудио и видео, дълготрайни стоки за свободното време и култура.
  • 3,5% в група Образование, основно поради увеличение на цените на: таксите за предучилищно и основно образование, таксите за средно образование, таксите за висше образование.
  • 5.5% в групата „Хотели-кафенета-ресторанти“, основно поради увеличение на цените в ресторанти-сладкарници, кафенета-столове.
  • 3,6% в групата Други стоки и услуги, което се дължи основно на поскъпването на: фризьорски салони и магазини за лична хигиена, други лични вещи, здравноосигурителни премии, премии за автомобилни застраховки. Част от това увеличение се компенсира от спада в цените основно на други видове лична хигиена.

Има и намаленията на показателите при:

0.6% в групата Стоки за дълготрайна употреба-Стоки и услуги за бита, основно поради намаление на цените на стоките за непосредствено битово потребление. Част от това намаление се компенсира от увеличението на цените основно на: мебели и декоративни предмети, битови услуги. 1,1% в група Транспорт, основно поради намаление на цените при: употребявани автомобили. Част от това намаление беше компенсирано от повишенията на цените основно на: нови автомобили, авточасти и аксесоари, поддръжка и ремонт на лично транспортно оборудване, други услуги, свързани с личния транспорт, самолетни пътнически билети.

Снимка: БГНЕС  

fallback
Още от Свят
fallback