fallback

Русия е изпратила рекордно количество петрол през Арктика

Западните санкции и атаките с дронове на хутите в Червено море засилиха трафика през този маршрут

25.09.2024 | 19:42 Автор: Толя Стоянова

Рекордно количество петрол е изпратила Русия през своя участък от Арктическия пояс от началото 2024 г., ускорявайки доставките на товари до Китай през екологично чувствителната зона, съобщи Bloomberg.

Най-малко 15 петролни танкера, превозващи около 10,7 млн. барела суров петрол, са използвали Северния морски път - името, дадено на маршрута, минаващ покрай северното крайбрежие на Русия – от началото на годината. Това е повече в сравнение с общо 14 кораба, пренесли около 10,5 млн. барела през целия миналогодишен сезон. Остава още месец преди водите да се заледят прекалено много, за да позволят безопасен транзит.

С три танкера, които вече са минали веднъж през маршрута този сезон, закотвени празни край руското арктическо пристанище Мурманск, и още два, които трябва да акостират там в началото на октомври, има много възможности миналогодишният рекорд да бъде подобрен. Само тези пет кораба могат да увеличат тазгодишния трафик до повече от 14,4 млн. барела.

Западните санкции и атаките с дронове на хутите в Червено море засилиха трафика през този маршрут, като сега това е най-краткия път до Китай за руските западни пристанища. По-високите температури отвориха пътя към глобалната търговия, но също така повдигат опасения относно въздействието на увеличения транзит върху околната среда.

"Отдалечеността, липсата на инфраструктура и негостоприемните условия на околната среда в Арктика водят до извода, че трябва да се преодолеят значителни логистични и оперативни предизвикателства" в случай на петролен разлив, изтъква Международната федерация на собствениците на танкери за замърсяването (ITOPF) - организация с нестопанска цел, създадена от името на световните оператори на търговски кораби за насърчаване на ефективна реакция при морски разливи на петрол, химикали и други опасни вещества.

Товарите се пренасят по-бързо

Използването на маршрута може да намали наполовина времето, необходимо за пренос на товари от пристанищата на Балтийско море до основните купувачи на Москва в Китай. Икономията при разходите е още по-голяма за пратки от арктическите терминали в Мурманск.

Обикновено отнема малко повече от седмица, за да се прекоси северното крайбрежие на Русия от Нова Земля на запад до Беринговия пролив на изток. Оттам обикновено са необходими още около 12-14 дни, за да се достигнат пристанищата около Шанхай или тези в Северен Китай. Това е повече спрямо около месец и половина за пренос по маршрута от Балтийско море до Шанхай през Суецкия канал или до 50 дни от арктическото пристанище Мурманск.

Навигационният сезон за Северния морски път трябваше да продължи тази година от 1 юли до края на ноември, но беше съкратен заради "по-ранното от очакваното образуване на лед поради голямото количество остатъчен лед, особено в източния сектор на Арктика", посочва държавната ядрена корпорация "Росатом", която управлява маршрута.

Това ще затвори маршрута за много кораби от 15 октомври и за всички, освен за най-големите ледоразбивачи, до началото на ноември. Повечето от корабите, които използват маршрута, са сравнително модерни плавателни съдове, собственост на руския корабен гигант "Совкомфлот". Но тази година няколко по-стари кораба, членове на флотилията от танкери, създадени, за да заобиколят западните санкции върху движението на руския петрол, също минаха по трасето.

Четете повече в investor.bg.

Снимка: архив, БГНЕС

fallback
Още от Свят
fallback