Има продукти, които допринасят за икономиката и идентичността на мястото, където се произвеждат. Но никое от тях не е така силно свързано с културата на гръцкия народ, както узото.
Счита се за национална напитка на Гърция и придружава живота на гръцките жители навсякъде (в реклами, в песни, по време на празници). Узо остава водещият износ на гръцки алкохолни напитки, постоянно заемайки първо място. Има много традиции, свързани с употребата на узо, които правят тази напитка специална в гръцката култура: узото не се пие на един дъх. Консумира се бавно. Пиенето на узо не е просто процес на пиене, а истински ритуал, който обединява хората, пояснява кореспондентът на Bulgaria ON AIR в Гърция Силвия Станчева.
Според последните данни на Евростат, обработени от Гръцката асоциация за спиртни напитки (SEAOP), узото е първо по износ от гръцките спиртни напитки, въпреки че трябва да се конкурира с подобни напитки от страни като Италия, Испания, Франция, и т.н.
То е получило международно признание благодарение на високото си качество. Според SEAOP през последните 5 години износът на алкохолни напитки показва увеличение в стойност в евро с 45% и в количество в килограми с 8%. Узото продължава да заема първо място в износа на гръцки алкохолни напитки през първата половина на 2024 г. с 59% от стойността в евро и 71% от количеството в килограм от общия износ на гръцки спиртни напитки.
Европейските страни продължават да държат лидерството по отношение на цената и количеството сред всички страни по дестинация за узо. На първо място е Германия с 43% от общата стойност по стойност и 46,6% по количество, следвана от България с 20,3% по стойност и 16,5% по количество, а на трето място Ирак с 19,3% по стойност и 19,8% по количество.
Заслужава да се отбележи, че през първата половина на 2024 г. общият износ на гръцки алкохолни напитки показва положителен темп както в стойностно, така и в количествено отношение, за разлика от европейския износ, чиято стойност е намаляла със 7,75% през същия период.
Снимка: Pixabay