В училището на 13-годишната Лина от Копенхаген класовете от седми до девети тестват по-късен начален час на учебните занятия. Започват училище в 09:15. Лина и повечето ѝ съученици са възхитени.
"Чудесно е, че уроците започват по-късно, защото така можем да поспим малко повече. Мисля, че това ме прави по-концентрирана, а така научавам повече", казва ученичката пред германската обществена медия АРД.
"По-малко стрес и нерви"
Не само учениците са доволни от новата концепция. Директорът на училището Кенет Халгрен казва, че преди, когато училището е започвало по-рано, в първия час тийнейджърите са присъствали само физически - мозъците им още са спели. За преподавателите това е било много изтощително, уверява директорът, цитиран от германската медия.
Днес е по-различно
"Учениците са много по-отпочинали, когато идват на училище - не са стресирани, уморени и намръщени. Разговарят помежду си по-интензивно и са в добро настроение. А това прави и учебните занятия по-приятни", казва Халгрен.
Общо двайсетина училища в Дания експериментират с по-късния старт на часовете. Те аргументират с изследвания, според които хормоналният баланс при младите хора е такъв, че сутрин просто им трябва повече време да се събудят, пише DW.
Ролята на кортизола
Изследователката Катрин Вимелман от Центъра за детско здраве в Копенхаген обяснява: "Преди да се събудим, отделяме кортизол, наричан още хормон на стреса, който ни събужда и ни подготвя за деня. При тийнейджърите този хормон се освобождава по-късно". Изводът: мозъкът на подрастващите функционира по-добре, когато активността му започва по-късно през деня.
Снимка: Pixabay