fallback

Круизните кораби: Екологична заплаха или преувеличен страх?

Вече сме в ерата на "круизилите"

24.08.2024 | 17:20 Автор: Деси Николова

За много хора круизните кораби звучат като един от най-безсмислените кръгове на ада - огромни плаващи ваканционни паркове, пълни с изстинала храна на шведска маса, отегчени семейства и гастроентерит. Към този списък можете да добавите и още един минус - щетите за околната среда, пише Дейвид Фиклинг за Bloomberg.

Според лобистката група Transport & Environment (Транспорт и околна среда), занимаваща се с въпросите на климата, нарастващите размери на корабите означават, че вече сме в ерата на "круизилите".

Най-големите круизни кораби в света

Icon of the Seas, който стана най-големият круизен кораб в света, когато беше пуснат на вода по-рано тази година, е приблизително пет пъти по-голям от "Титаник". С място за 5600 пътници и 2350 души екипаж, той може да побере толкова хора, колкото един от най-големите хотели в Лас Вегас. Стоейки в носовата част на кораба, сте приблизително толкова далеч от кърмата, колкото е последният етаж на Емпайър Стейт Билдинг от земята, т.е. дължината му е над 360 метра.

Сестринският кораб на Icon, който в момента се строи във Финландия и ще бъде пуснат на вода през следващата година, ще бъде още по-голям. "Тези плаващи градове отделят повече парникови газове и замърсители от всякога", пише Transport & Environment. "Между 2019 г. и 2022 г. емисиите на въглероден диоксид от круизните кораби в Европа са нараснали със 17% въпреки пандемията от Covid-19, а емисиите на метан са се увеличили с 500%."

Възходът на съвременната круизна индустрия е близък до този на контейнерните линии. За един морски архитект двата плавателни съда имат ясно изразени прилики. За разлика от бавно движещите се танкери и корабите за насипни товари, които превозват въглища, желязна руда и пшеница по море, контейнеровозите и круизните кораби трябва да се движат сравнително бързо.

Как круизните кораби пестят пари?

Най-добрият начин за спестяване на гориво (и съответно на въглеродни емисии) е те да бъдат огромни. Спестяванията са значителни. Според данни от полско проучване от 2021 г., в сравнение с по-стар кораб, превозващ 1000 контейнера, модерен кораб с 10 хил. или повече контейнера може да отделя само около 20% от емисиите на метричен тон на морска миля.

Освен това круизните кораби имат сравнително малък принос към световния климатичен отпечатък. Корабоплаването като цяло е причина за около 3% от световните емисии, но круизните кораби вероятно са по-малко от 0,2%. Въпреки цялата им видимост, когато се извисяват над градовете, в които акостират, те отделят много по-малко емисии от контейнеровозите, танкерите, корабите за насипни товари и дори от фериботите.

Четете повече в investor.bg

Снимка: БГНЕС

fallback
Още от Свят
fallback