Според изследване на Bank of Greece, публикувано днес, Гърция остава една от най-скъпите страни в Еврозоната за основни цени в супермаркетите, като ценовите разлики достигат 129% за газирана вода и 56% за по-дълготрайно мляко.
Производителите и търговците на дребно са отговорни за по-голямата част от разликата в цените, докато потребителските навици също играят роля, съобщава Kathimerini. Според изследователите конкуренцията на пазара на производителите, концентрацията на пазара на дребно и потребителските навици обясняват голяма част от разликата в цените между страните, съобщава кореспондентът на Bulgaria ON AIR в Гърция - Силвия Станчева.
Неслучайно управителят на Централната банка на Гърция Янис Стурнарас заяви наличието на олигополни условия на пазара, по-специално на хранителни продукти.
През 2023 г. Гърция е 10% по-скъпа от средното ниво за Еврозоната. Разбира се, това е подобрение спрямо 2011 г., когато беше с 19% по-скъпо. Но страни като Ирландия намалиха разликата от 26% през 2011 г. до само 2% през 2023 г. Страни като Франция и Германия остават над средното ниво. Нивото на заплатите в тези страни обаче е значително по-високо от това в Гърция.
Проучването в Гърция се фокусира по-специално върху две конкретни категории продукти. При най-скъпите продукти спрямо Еврозоната разликата е средно 61%. Смляното кафе е с 50% по-скъпо, маслото - 54%, маргаринът - 60%, а хартиените кърпи – 100%. Ако изключим продуктите с най-голям дял от продажбите в Гърция, които са най-представителните за гръцката потребителска "кошница", разликата е ограничена до 3%, което означава, че Гърция остава, макар и незначително, по-скъпа от Еврозоната.
Всъщност, ако вземете предвид местния зехтин, който е с 24% по-евтин от този в Еврозоната, разликата между Гърция и Еврозоната нараства до 5%. В същото време разтворимото кафе е по-скъпо със 17%, зърнените храни са по-скъпи с 15%, газираните безалкохолни напитки са по-скъпи с 15%, а уискито е по-скъпо със 7%. Освен зехтина, по-евтини са и някои други стоки местно производство, като например шампоан с 13%, прясно мляко с 8% и бебешки пелени с 4%.
Снимка: БГНЕС / Архив