Според IELKA (Изследователски институт за търговия на дребно с потребителски стоки) гръцките потребители режат отвсякъде, за да могат да посрещнат разходите за живот и да си осигурят основни потребителски стоки и услуги. Почивките са първите от тях, съобщи кореспондентът на Bulgaria ON AIR в Гърция Силвия Станчева.
Според данните един на всеки двама гърци няма да отиде на почивка тази година, поради поскъпването като цяло, което е ограничило доходите им, но и повишените разходи за живот, които ги принуждават да съкращават отвсякъде.
Участниците в проучването са заявили в мнозинството си, че няма да почиват, а тези, които го направят, ще бъдат по-ограничени и с намалени разходи.
1 от 2 потребители (55%) казват, че няма да си вземат почивка през 2024 г. 1 от 3 (32%) декларират, че ще си вземат отпуски, но по-ограничени. 6 от 10 потребители казват, че разходите им тази година ще бъдат по-ниски от миналата година. 4 от 10, че ще бъдат намалени с повече от 50%.
На въпроса защо са взели това решение, те цитират намаления разполагаем доход поради увеличението на цените, но главно увеличените разходи за билети (50%) и хотели (48%).
Гърците бяха принудени да променят своите потребителски навици, за да посрещнат разходите за живот, в резултат на повишаването на цените на продуктите и услугите. Както се посочва в проучването на IELKA, гърците спестяват пари за покупки на основни стоки и услуги.
71% (срещу 75% през 2023 г.) от обществеността декларират, че са отменили развлекателни разходи като ваканции, пътуване и др. 55% (срещу 54% през 2023 г.) казват, че като цяло са намалили пазаруването на храна и хранителни стоки. 49% (срещу 48% през 2023 г.) от обществеността казват, че са отложили поддръжката и ремонта, напр. у дома или в колата. 42% (срещу 49% през 2024 г.) заявяват, че са сменили марката на продукта. 27% заявяват, че са използвали пари от спестяванията си, за да покрият покупките си. 27% (срещу 32% през 2024 г.) са отложили плащането на сметки или са спрели да плащат задълженията си. 16% (срещу 17% през 2024 г.) заявяват, че са увеличили работното си време или са намерили втора работа, за да увеличат доходите си. Само 3% от обществеността казват, че не са предприели никакви действия за справяне с инфлационния натиск.
Снимка: БГНЕС